یوتیوب قوانین جدیدی را برای استفاده تولیدکنندگان محتوا از هوش مصنوعی منتشر کرده که در‌صورت پیروی نکردن از آن، درآمد قطع و ویدیوهای آنها از این پلتفرم حذف می‌شود.

با داغ شدن و رونق بازار هوش مصنوعی، یوتیوب هم از ترند حال حاضر عقب نمی‌ماند و پس از معرفی قابلیت زیرنویس خودکار، احتمالا در آینده قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتری در این پلتفرم عرضه می‌شود. اما هوش مصنوعی می‌تواند ابزار خطرناکی هم باشد و به‌همین دلیل، یوتیوب قوانین جدیدی منتشر کرده تا کاربران به‌صورت کنترل شده‌تر به استفاده از هوش مصنوعی ادامه دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش وب‌سایت engadget، یوتیوب از تولیدکنندگان محتوا می‌خواهد در‌صورتی که ویدیو حاوی محتوای واقعی ولی تغییر یافته توسط هوش مصنوعی است یا محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است، اعلام کنند. مثلا اگر در ویدیوی منتشر شده تصاویری وجود دارد که توسط هوش مصنوعی ساخته شده یا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی صدای فردی برای گفتن حرفی که تاکنون نگفته استفاده شود. به‌این ترتیب، جلوی سواستفاده تولید کنندگان محتوا از هوش مصنوعی گرفته می‌شود.

برای اطمینان از سلامت رفتار کاربران، یوتیوب اعلام کرده سازندگانی که اعلام نکنند از هوش مصنوعی بهره می‌برند، می‌توانند به چند طریق از جمله حذف ویدیو یا تعلیق برنامه شراکت با یوتیوب (YouTube Partner Program) مجازات شوند. البته این تغییرات هنوز اعمال نشده است، اما می‌توان انتظار داشت که به‌زودی فعال شده و کاربران مجبور به اعلام بهره‌مندی از هوش مصنوعی شوند. همچنین یوتیوب نحوه ادامه یافتن تعامل با تولید‌کنندگان محتوا را ذکر کرده تا از پیروی تمام آنها اطمینان حاصل شود.

هوش مصنوعی یوتیوب

با مشخص شدن استفاده از هوش مصنوعی توسط تولیدکنندگان محتوا، چند برچسب روی ویدیو قرار می‌گیرد. یکی از برچسب‌ها، صرفا نشانگر استفاده از هوش مصنوعی است و برچسب دیگری برای موارد حساس‌تر و غیر سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یوتیوب اعلام کرده که صرف مشخص کردن برچسب، کافی نیست و کاربران باید تمامی دستورالعمل‌های اعلام شده را رعایت کنند تا از حذف ویدیو جلوگیری شود. همچنین کاربران می‌توانند از یوتیوب بخواهند محتواهای نادرست را حذف کند. مثلا اگر درون ویدیو از چهره یا صدای یک فرد معروف استفاده شده باشد، آن فرد می‌تواند نسبت به حذف ویدیو خود اقدام کند.

به‌نظر می‌رسد با کنترل هوش مصنوعی در پلتفرم یوتیوب، علاوه‌بر حفظ حریم افراد و جلوگیری از انتشار محتوای کپی برداری شده، خلاقیت در این پلتفرم باقی بماند و هم تولیدکنندگان محتوا از سرقت ایده‌های خود جلوگیری کنند و هم حالت قبلی تا حد زیادی حفظ شود.

نظر شما چیست؟ آیا با نظارت یوتیوب بر تولیدکنندگان محتوا جهت کنترل هوش مصنوعی و استفاده از آن موافقید؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: