گوگل قابلیت شناسایی و جلوگیری از برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات را به یوتیوب اضافه کرد، اما این قابلیت خلاف قوانین اتحادیه اروپاست و باعث شکایت از یوتیوب برای جاسوسی از کاربران شده است.

چند روز قبل، اخباری مبنی‌بر جنگ یوتیوب با برنامه‌های مسدود‌کننده تبلیغ یا ad blockers برای تشویق بیشتر کاربران جهت تهیه اشتراک پریمیوم شنیده می‌شد. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این عمل گوگل برخلاف قوانین اتحادیه اروپا است و یوتیوب با اتهامات قضایی روبرو شده است. براساس گزارش منتشر شده، الکساندر هانف اقدام به شکایت از یوتیوب برای جاسوسی از کاربران کرده است. هانف اظهار داشت که گزارش شکایت خود را برای پلیس ملی ایرلند ارسال کرده و پلیس با تایید شکایت، از او خواستار مدارک و اطلاعات بیشتر شده است.

هانف در گزارش خود گفت که یوتیوب با اجرای اسکریپت‌های ردیابی غیرقانونی، برنامه‌های مسدود‌کننده تبلیغات را شناسایی می‌کند که معادل جاسوسی از شهروندان اتحادیه اروپا است. او گفت: «یوتیوب را به‌عنوان یک برنامه جاسوسی درنظر می‌گیرم. این سرویس بدون اطلاع و اجازه من عملکردم را بررسی می‌کند و حتی مواقعی که تبلیغات پخش نمی‌شوند هم به‌کارش ادامه می‌دهد. بنابراین تصمیم گرفتم از طریق شکایت قانونی، این مسئله را پیگیری کنم، زیرا در بسیاری از موارد مشابه، اتحادیه اروپا در حفظ حریم شخصی شهروندان اروپایی ناتوان بوده و حتی در برخی مواقع سهل‌انگاری کرده است».

یوتیوب

هانف امیدوار است با شکایت قضایی یوتیوب و گوگل را مجبور به عقب‌نشینی و توقف سیستم نظارتی کند که خلاف قوانین اتحادیه اروپا اجرا شده بود. او در ادامه درباره اهمیت رضایت کاربران قبل از اجرای هرگونه عمل غیرضروری صحبت کرد و گفت: «علاوه‌بر آن، براساس قانون ایرلند مدیران و مسئولانی که عمدا باعث ارتکاب چنین جرمی می‌شوند نیز مقصر هستند و باید متناسب با جرم مجازات شوند». البته هنوز گوگل و یوتیوب واکنشی به این قضیه نشان ندادند، اما به‌زودی اخبار بیشتری در این مورد منتشر خواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا گوگل حق دارد کاربران را در ازای مشاهده رایگان ویدیو مجبور به تماشای تبلیغ کند؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: