طبق‌گزارش‌ها، یوتیوب درحال توسعه قابلیتی جدید است که این‌قابلیت اضافه کردن زمینه به ویدیوها در یوتیوب توسط مخاطبان است. این ویژگی به‌منظور ارائه اطلاعات بیشتر به بینندگان در مورد محتوای ویدیو و کمک به آنها برای درک بهتر آن طراحی شده است.

یوتیوب درحال آزمایش قابلیت جدیدی به‌نام «یادداشت» است که به کاربران اجازه می‌دهد با مشارکت همگانی، به شفافیت ویدیوها کمک کنند. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا با اضافه کردن اطلاعات تکمیلی، ابهامات موجود در ویدیوها را برطرف کنند. برای مثال، کاربران می‌توانند با نوشتن یادداشت، مشخص کنند که آیا یک ویدیو طنز است یا اینکه از فیلم‌های قدیمی برای رویدادهای جاری استفاده شده است.

درحال‌حاضر، تنها گروهی منتخب از کاربران می‌توانند یادداشت بنویسند. یوتیوب برای سنجش مفید بودن این‌یادداشت‌ها، از ارزیابان مستقل کمک می‌گیرد. بازخوردهای این ارزیابان و کاربران، طی هفته‌ها و ماه‌های آینده برای بهبود سیستم ارزیابی یادداشت‌ها به‌کارگرفته می‌شود. در نهایت، یادداشت‌های مفید با تایید نهایی، در کادرهای کوچکی زیر هر ویدیو نمایش داده خواهندشد. این‌قابلیت‌جدید، با هدف افزایش مشارکت کاربران و بالا بردن اعتبار محتوای ویدیویی در یوتیوب طراحی شده است. یوتیوب با استفاده از «حکمت جمعی» کاربران، قصد دارد محیطی شفاف‌تر و قابل اعتمادتر را برای بینندگانش فراهم آورد.

با پیشرفت این پروژه‌ آزمایشی، یوتیوب در نهایت از بینندگان خواهد پرسید که آیا یک «یادداشت» را «مفید»، «تا حدودی مفید» یا «غیرمفید» می‌دانند و دلیل آن را نیز جویا خواهد شد. سپس این بازخوردها را به‌عنوان ورودی الگوریتم خود قرار خواهد داد تا به‌طور سیستماتیک، میزان «مفید بودن به‌طورکلی» یک «یادداشت» را تعیین کند. یوتیوب می‌گوید احتمال نمایش یک «یادداشت» زمانی بیشتر می‌شود که افراد زیادی که قبلا «یادداشت‌ها» را به شکل‌های مختلفی رتبه‌بندی کرده‌اند، اکنون همان «یادداشت» را مفید ارزیابی کنند.

اضافه کردن زمینه به ویدیوهای YouTube توسط مخاطب

درحال‌حاضر، قابلیت «یادداشت» تنها برای کاربران دستگاه‌های موبایل که از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و در آمریکا زندگی می‌کنند، در دسترس است. گفتنی است گوگل نیز سال گذشته آزمایشی مشابه را برای افزودن توضیحات تکمیلی توسط کاربران به نتایج جستجو آغاز کرد، اما این‌قابلیت تنها به صورت اختیاری و از طریق بخش Google Search Labs دردسترس است.

اضافه کردن زمینه به ویدیوها در یوتیوب نشان‌دهنده‌ تلاش این پلتفرم برای مقابله با اطلاعات نادرست و ارتقاء اعتبار محتوای ویدیویی با بهره‌گیری از «حکمت جمعی» کاربرانش است. انتظار می‌رود با تکمیل این پروژه‌ آزمایشی و براساس بازخوردهای دریافتی، شاهد گسترش قابلیت «یادداشت» و بهبود مستمر الگوریتم ارزیابی آن باشیم.

در راستای پروژه‌ آزمایشی «یادداشت» که یوتیوب برای افزایش مشارکت کاربران در زمینه‌ شفاف‌سازی محتوای ویدیویی آغاز کرده است، این شرکت قصد دارد تا دامنه‌ دسترسی به این‌قابلیت را گسترش دهد. بااین‌حال، این توسعه‌ احتمالی با چالش‌هایی نیز همراه خواهد بود. گسترش قابلیت «یادداشت» به‌طیف وسیع‌تری از مخاطبان، ضمن افزایش مشارکت کاربران، احتمال مواجهه با «یادداشت‌هایی» حاوی اطلاعات نادرست یا نامرتبط را نیز افزایش می‌دهد. سایر پلتفرم‌های اشتراک محتوا نظیر توییتر (اکنون با نام X شناخته می‌شود)، پیش‌‌تر در سال ۲۰۲۱ اقدام به آزمایش «یادداشت‌های» گروهی برای زمینه‌سازی محتوای منتشرشده کرده بودند.

مشابه رویکرد توییتر، یوتیوب نیز ظاهرا قصد دارد با محدود کردن دسترسی به‌این‌قا‌بلیت در فاز اولیه‌ آزمایش به گروهی منتخب از کاربران و ارزیابان، از انتشار گسترده اطلاعات نادرست جلوگیری کند. یوتیوب ضمن تایید این رویکرد، اعلام کرده است که هرگونه اطلاعات غلطی که در این مرحله‌ی آزمایشی مشاهده شود، به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری و بهبود الگوریتم ارزیابی «یادداشت‌ها» تلقی خواهد شد. با عنایت به موارد فوق، به‌نظرمی‌رسد یوتیوب با اتخاذ رویکردی محتاطانه و مبتنی بر سنجش، در صدد است تا ضمن بهره‌مندی از «حکمت جمعی» کاربران، کیفیت و کارآمدی قابلیت «یادداشت» را ارتقا دهد.