امروز شرکت گوگل ابزار جدید پلتفرم یوتیوب را معرفی کرد که هدف آن، مقابله با اطلاعات غلطی است که در سطح این پلتفرم پخش می‌شود.

یوتیوب از نظر امکانات پخش و بارگزاری ویدئو، تا به این لحظه تقریباً بی‌نقص است و گزینه‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال، بخش کامیونیتی این شبکه اجتماعی بزرگ و محبوب نیاز به بهبود دارد که به همین دلیل، گوگل در حال کار بر روی ابزار جدیدی برای مقابله با پخش اطلاعات نادرست است. برخی کاربران ایمیلی در مورد ابزار جدید یوتیوب دریافت کرده‌اند که به مقابله با نشر اطلاعات نادرست می‌پردازد. این ویژگی Viewers’ Notes نام دارد که مشابه با قابلیت Community Notes در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) است.

 پلتفرم یوتیوب

اگر در حین تماشای یک ویدئوی یوتیوب به اطلاعات غلط یا گیج‌کننده برخوردید، می‌توانید با نوشتن یک نوت سایرین را مطلع کرده و نکاتی که گنگ مطرح شده را شفاف‌سازی کنید. بقیه افراد نیز با تایید این نوت، می‌توانند در نهایت باعث شوند که زیر ویدئو به نمایش در بیاید تا کمکی برای جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست باشد. در این نوت، می‌توانید زمان‌های مشخصی از ویدئو را نیز درج کنید تا بیننده بداند دقیقاً در چه لحظه‌ای با اطلاعات غلط مواجه می‌شود.

ابزار جدید پلتفرم یوتیوب توسط شرکت گوگل در ماه ژوئن سال جاری معرفی شد و به نظر می‌رسد مراحل تست آن به صورت محدود آغاز شده و تعدادی از کاربران نیز به عنوان تستر برگزیده شده‌اند. در حال حاضر، این ویژگی محدود به گوشی‌ها و تبلت‌هاست پس به احتمال زیاد بتوانید نمایشی از آن را به زودی در گوشی خود مشاهده کنید. اگر مراحل تست موفقیت‌آمیز باشد، انتظار می‌رود این قابلیت بسیار مفید و کاربردی برای سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه شود تا کمکی به افزایش کیفیت ویدئوهای پلتفرم یوتیوب باشد.

یوتیوب شبکه اجتماعی بزرگ و محبوب

یوتیوب پیشنهاد می‌دهد در صورت نوشتن نوتی برای ذکر اشتباهات یک ویدئو، حتماً لینک‌هایی از منابع معتبر درج کنید. این نوت‌ها بهتر است به زبانی ساده نیز نوشته شوند تا خواندن و درک‌شان برای هر کسی راحت باشد. علاوه بر آن، یوتیوب پیشنهاد می‌دهد اگر ویدئو مسئله‌ای را بیان اما توضیح نداد، در این قسمت به صورت کامل توضیح و ادعای مطرح شده در ویدئو به صورت مستقیم بیان و بررسی شوند. در نهایت، نوت نگارش شده توسط کاربران تنها زمانی تایید و به نمایش عمومی در می‌آید که تعداد زیادی از کاربران آن را مفید و ضروری بدانند. این قابلیت بسیار کاربردی، جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد که قطعاً تاثیر فراوانی نیز در بهبود محیط یوتیوب خواهد داشت.