براساس بررسی‌های انجام شده بر روی کدهای برنامه، شواهدی از توسعه‌ قابلیت تایمر خواب در یوتیوب به‌دست آمده است.

در راستای نبردی داغ برای جذب کاربر در حوزه‌ پخش موسیقی، شرکت گوگل در سال 2023 اقدام به افزودن‌ قابلیت «تایمر خواب» به اپلیکیشن یوتیوب موزیک کرد. این‌قابلیت کاربردی که مدت‌هاست در پلتفرم‌های رقیب نظیر اسپاتیفای برای کاربران اندروید دردسترس قرار دارد، باوجود قدمت بیشتر و جامعه‌ کاربری گسترده‌تر، تاکنون در نسخه‌ اصلی یوتیوب غایب بوده است. بااین‌حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که این انتظار به پایان رسیده و به‌زودی شاهد پیاده‌سازی این قابلیت در اپلیکیشن یوتیوب خواهیم بود. بدین ترتیب، کاربران این پلتفرم محبوب دیگر نیازی به استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی برای مدیریت زمان پخش محتوا و صرفه‌جویی در مصرف باتری نخواهند داشت.

بااین‌قابلیت کاربردی، بالاخره کاربران می‌توانند مدت زمان پخش ویدیوها را کنترل کنند و زمان توقف خودکار پخش را تنظیم کنند. براساس کدهای برنامه، درحین اجرای ویدیو، کادری با عنوان «تایمر خواب» ظاهر خواهد شد که به‌کاربران امکان می‌دهد تا مدت زمان دلخواه برای خاموش شدن خودکار پخش را تعیین کنند. این ویژگی می‌تواند به‌مدیریت مصرف باتری دستگاه در حین تماشای ویدیو و جلوگیری از پخش ناخواسته‌ ویدیوها در زمان خواب کمک کند. بنابراین، به‌زودی با آپدیت جدید یوتیوب، کاربران اندروید می‌توانند از تجربه‌ کاربری بهینه‌تری در زمینه‌ مدیریت زمان پخش و صرفه‌جویی در باتری برخوردار شوند.

با فعال‌سازی تایمر خواب، کاربران می‌توانند همچنان پس از اتمام زمان تعیین شده، به‌صورت دستی به تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی ادامه دهند. همچنین، شواهد حاکی از نمایش تایمر خواب به‌صورت یک نوتیفیکیشن است که زمینه‌ساز سهولت دسترسی و مدیریت این‌قابلیت برای کاربران خواهد بود. اگرچه تاریخ عرضه‌ رسمی این ویژگی مشخص نشده است، اما باتوجه به روند توسعه‌ تدریجی قابلیت تایمر خواب در یوتیوب موزیک، به‌نظر می‌رسد کاربران نسخه‌ اصلی یوتیوب نیز بایستی برای بهره‌مندی از این امکان، دوره‌ انتظار کوتاهی را پشت سر بگذارند.

تایمر یوتیوب

در گزارش‌های منتشر شده، به امکان افزوده شدن گزینه‌ «پایان ویدیو» به تایمر خواب در آینده اشاره شده است. این‌قابلیت شبیه به عملکرد «پایان آهنگ» در یوتیوب موزیک عمل کرده و با رسیدن به انتهای ویدیو، به‌صورت خودکار پخش را متوقف می‌سازد. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد این‌قابلیت در نسخه‌ اولیه‌ تایمر خواب وجود داشته باشد.

اضافه شدن قابلیت تایمر خواب به یوتیوب برای اندروید، خبری مسرت‌بخش برای کاربران این پلتفرم به شمار می‌رود. پیش‌ازاین، کاربران سیستم‌عامل اندروید برای کنترل مدت زمان پخش محتوا، ناچار به استفاده از روش‌های جایگزین و برنامه‌های جانبی بودند. این رویکرد، فرآیند مدیریت مصرف محتوا را برای کاربران با دشواری‌هایی همراه می‌ساخت. حال با عرضه‌ این‌قابلیت، کاربران اندروید می‌توانند به‌صورت مستقیم و از طریق خودِ اپلیکیشن یوتیوب، بر زمان پخش محتوا و مصرف باتری دستگاه‌های هوشمندشان نظارت داشته باشند. درحالی‌که کاربران سیستم‌عامل iOS از قبل امکان بهره‌مندی از تایمر سیستمی برای توقف خودکار پخش محتوا در بازه‌های زمانی مشخص را دارند، عرضه‌ تایمر خواب برای کاربران اندروید، زمینه‌ساز تجربه‌ کاربری یکپارچه و بهبود یافته در زمینه‌ مدیریت مصرف محتوا خواهد شد.

باوجود آنکه توسعه‌ این‌قابلیت درحال‌حاضر در مراحل اولیه‌ خود به سر می‌برد، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور آن در نسخه‌ نهایی یوتیوب برای اندروید باشیم. اضافه شدن تایمر خواب، یوتیوب را به ابزاری کاربردی‌تر برای کاربران تبدیل خواهد کرد و به آنان در مدیریت مؤثرتر زمان و ارتقاء سطح کیفی تجربه‌ کاربری یاری خواهد رساند.