اپل در به‌روزرسانی جدید iOS 18، قابلیت‌های متعددی را برای ارتقاء تجربه‌ کاربری کاربران آیفون ارائه می‌کند. یکی از برجسته‌ترین این قابلیت‌ها، امکان ارسال پیام اضطراری در iOS ۱۸ است.

این‌قابلیت بدون نیاز به هوش مصنوعی و به‌طور مستقیم جان افراد را نجات می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا در مواقع ضروری، به‌سرعت و به‌آسانی پیام‌هایی حاوی درخواست کمک را ارسال کنند.

پیشتر، قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در آیفون، تنها در مواقع اورژانسی قابل‌استفاده بود. اما حالا اپل بابرداشتن گامی مهم، امکان برقراری ارتباط ماهواره‌ای را برای همه کاربران در صورت نبودِ سیگنال بی‌سیم، فراهم می‌کند.

غول دنیای فناوری اوایل این هفته تایید کرد که قابلیت ارسال پیام اضطراری در iOS 18 از طریق ماهواره به گوشی‌های آیفون راه پیدا خواهد کرد. این ویژگی به‌کاربران اجازه می‌دهد تا حتی در صورت نبودِ وای‌فای یا هرگونه شبکه‌ بی‌سیم دیگری، پیام‌های متنی، ایموجی و حتی محتوای حجیم‌تر شامل عکس و ویدیو را ارسال کنند. اپل اعلام کرده است که این‌قابلیت با Tapback نیز سازگار خواهد بود و تمامی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده از طریق ماهواره، از رمزنگاری سرتاسر بهره‌مند خواهند شد.

Tapback که به عنوان تأیید خوشایند نیز شناخته می‌شود، قابلیتی درپلتفرم‌های پیام‌رسان مانند iMessage و iOS است که به‌کاربران اجازه می‌دهد تا به‌جای تایپ متن، به‌پیام‌ها به‌صورت سریع و بصری واکنش نشان دهند. این واکنش‌ها می‌توانند شامل ایموجی، تصاویر GIF یا انیمیشن‌های کوتاه باشند.

این امکان جدید تنها برای کاربران مدل‌های آیفون ۱۴ به بعد در دسترس خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رسمی اپل، دارندگان مدل‌های قدیمی‌تر آیفون نمی‌توانند از پیام‌رسانی ماهواره‌ای استفاده کنند.

IOS 18

لازم به‌ذکر است که اپل پیش‌تراز قابلیت‌های اضطراری SOS از طریق ماهواره در آیفون ۱۴ که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، رونمایی کرده بود. این‌قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا در مواقع اضطراری با دیگران تماس تلفنی و پیام رد و بدل کنند. اما قابلیت‌ جدید معرفی شده در iOS 18، امکان پیام‌رسانی ماهواره‌ای را صرفاً محدود به‌شرایط اضطراری نمی‌کند و کاربران می‌توانند در هر زمان و مکانی از آن بهره‌مند شوند.

باتوجه به‌این‌محدودیت، اگر قصد ارتقاء به iOS 18 را دارید و تمایل به استفاده از قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای دارید، حتماً مدل دستگاه خود را بررسی کنید. در غیر این‌صورت، همچنان می‌توانید از سایر ویژگی‌های کاربردی iOS 18 استفاده کنید.

بااینکه سیگنال‌های بی‌سیم تقریباً در همه‌جا وجود دارند، اما افرادی که به کوهنوردی یا کاوش در مکان‌های خارج از مناطق پرجمعیت علاقه دارند، اغلب در مناطقی بدون پوشش شبکه هستند و امکان برقراری ارتباط با دیگران را از دست می‌دهند. قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای در آیفون با iOS 18، به این افراد امکان می‌دهد همچنان متصل بمانند، موقعیت مکانی خود را با دوستان به اشتراک بگذارند و حتی زمانی که از سیگنال بی‌سیم دور هستند، گزینه ارتباطی داشته باشند.

علاوه‌بر مزایای مذکور، توسعه‌ قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای در iOS 18، جایگاه اپل را در عرصه‌ رقابت با سیستم‌عامل اندروید گوگل که امکانات مشابهی را برای کاربران خود درنظرگرفته، تثبیت می‌کند. اگرچه درحال‌حاضر، کاربران اندروید تنها قادر به ارسال پیام‌های اضطراری از طریق ماهواره هستند، اما بر اساس گزارش‌ها به‌نظرمی‌رسد که گوگل در به‌روزرسانی اندروید ۱۵، امکان برقراری ارتباط با هر فردی از طریق ماهواره را فراهم خواهد ساخت.

Satellite messaging

باوجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌ ارتباطات ماهواره‌ای، سوالی اساسی برای کاربران مطرح می‌شود: آیا اپل و احتمالا گوگل درنهایت هزینه‌ای برای ارسال پیام و برقراری تماس از طریق ماهواره در نظر خواهند گرفت؟

درسال ۲۰۲۲، زمانی که اپل قابلیت برقراری تماس اضطراری از طریق ماهواره را معرفی کرد، اعلام کرد که این‌ویژگی به‌مدت دوسال رایگان خواهد بود. این امر گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص اعمال هزینه برای این سرویس در سال ۲۰۲۴ به‌جود آورد. بااین‌حال، اپل درسال گذشته، مهلت استفاده‌ رایگان از تماس‌های اضطراری ماهواره‌ای را برای کاربران آیفون ۱۴ تا یک سال دیگر تمدید کرد که به‌نظرمی‌رسد، اجرای طرح‌های پولی را به سال ۲۰۲۵ موکول کرده است.

در وب‌سایت iOS 18، اپل به‌صراحت اعلام نکرده است که آیا برای پیام‌رسانی ماهواره‌ای هزینه‌ای در نظر خواهد گرفت یا اینکه آیا این سرویس در قالب بسته‌های خدماتی ارائه خواهد شد. اما با درنظر گرفتن برنامه‌ احتمالی این شرکت برای دریافت هزینه بابت دسترسی اضطراری به‌ماهواره، می‌توان چنین استنتاج کرد که اپل برای استفاده‌ غیرضروری از این فناوری نیز هزینه‌ای را تعیین کند.

هرچند، زمان اعلام جزئیات تعرفه‌ استفاده از سرویس ماهواره‌ای توسط اپل، همچنان نامشخص است. نسخه‌ آزمایشی عمومی iOS 18 ماه آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و معرفی رسمی آن برای پاییز سال جاری برنامه‌ریزی شده است.