سری پوکو X دستگاه‌هایی هستند که صفحه نمایش‌ با نرخ بروزرسانی بالا، باتری بزرگ و ارزش خرید بالا را به کاربران ارائه می‌دهند. حالا شیائومی دو گوشی جدید را به این سری اضافه کرده که از همان سنت همیشگی پیروی می‌کنند و می‌خواهند جایگزین پوکو X4 شوند. در این مقاله می‌خواهیم تمامی مشخصات پوکو X5 و پوکو X5 پرو را مرور کنیم.

پوکو X5 پرو

پوکو X5 پرو از نظر طراحی کمی نسبت به نسل قبلی خود باریک‌تر شده و حالا ضخامت 7.9 میلی‌متری دارد. می‌توان گفت که بزرگ‌ترین ارتقا در این نسل، استفاده از تراشه اسنپدراگون 778G محسوب می‌شود. این تراشه معماری 6 نانومتری دارد و از پردازنده گرافیکی آدرنو 642L استفاده می‌کند. چیپست جدید نسبت به تراشه اسنپدراگون 695 که در نسل قبلی این دستگاه استفاده شده بود، ارتقا‌های زیادی دارد و پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

امسال شیائومی در مدل پرو، حافظه مدل پایه را به 128 گیگابایت افزایش داده، اما مقدار رم را همان 6 گیگابایت حفظ کرده است. ‍اگر به حافظه و رم بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به گزینه 256 گیگابایتی با رم 8 گیگابایتی این دستگاه هم نگاهی بیندازید. در هر حالت رم و یا حافظه‌ای که انتخاب کنید، پوکو X5 پرو از رم LPDDR4X و حافظه UFS 2.2 استفاده می‌کند.

شیائومی برای این دستگاه از نسخه چهاردهم رابط کاربری MIUI برپایه اندروید 12 استفاده کرده است. پنل صفحه نمایش هم در این نسخه ارتقا‌هایی داشته است. پوکو X5 پرو همچنان از یک صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل استفاده می‌کند. این پنل از نرخ بروزرسانی 120 هرتزی و نرخ نمونه برداری لمس 240 هرتزی استفاده می‌کند و باعث بالا رفتن سرعت پاسخ دستگاه به لمس‌ها، و بهبود نمایش انیمیشن‌ها می‌شود.

برخلاف گذشته، این صفحه نمایش حالا می‌تواند رنگ‌ها را با نرخ 10 بیت نمایش دهد و 100 درصد فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهد. پنل پوکو X5 پرو نسبت به گذشته روشن‌تر نیز شده است. سقف روشنایی صفحه نمایش این دستگاه از 700 به 900 نیت رسیده که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. شیائومی برای محافظت از این پنل، آن را با گوریلا گلس 5 پوشانده است.

برخلاف صفحه نمایش، سیستم دوربین این دستگاه تقریبا نسبت به نسل قبلی هیچ تفاوتی ندارد. شیائومی پوکو X5 پرو از یک سنسور 108 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده می‌کند که در کنار یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز واید و یک دوربین 2 مگاپیکسلی با لنز ماکرو در ماژول دوربین قرار گرفته است. دوربین سلفی این دستگاه هم رزولوشن 16 مگاپیکسلی دارد.

پوکو X5 پرو با تراشه اسنپدراگون 778G

البته می‌توان انتظار تغییرات کوچکی را در بخش دوربین داشت زیرا تراشه اسنپدراگون 778G از پردازشگر تصویر بهتری نسبت به گذشته استفاده می‌کند. برای نمایش این تغییرات، شیائومی قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K را به این دستگاه اضافه کرده و اعلام کرد که سرعت ثبت تصاویر 69 درصد و سرعت ثبت تصاویر در حالت شب هم 38 درصد سریع‌تر شده است.

چیپست جدید وای فای 6 و بلوتوث 5.2 را نیز در خود دارد که به سرعت سریع‌تر اتصال کمک می‌کند. شیائومی همچنین برای این دستگاه یک جک 3.5 میلی‌متری صدا و حسگر مادون قرمز را نیز قرار داده که نسبت به دستگاه‌های دیگر، نکته مثبتی محسوب می‌شود. پوکو X5 پرو می‌تواند به کمک پورت یو اس بی C با نرخ 67 وات،‌ باتری 5000 میلی آمپری خود را شارژ کند.

طراحی شیائومی پوکو X5 5G آبی

پوکو X5

مشخصات پوکو X5 در گذشته بارها توسط شایعات مختلف اعلام شده بود و رونمایی شیائومی صحیح بودن آن‌ها را نشان داد. این دستگاه همان اسنپدراگون 695 را از پوکو X4 پرو به ارث برده اما حافظه پایه آن را دوبرابر کرده است. X5 حالا به صورت پایه با حافظه 128 گیگابایتی عرضه می‌شود و مانند مدل پرو، گزینه حافظه 256 گیگابایتی هم برای آن وجود دارد. برخلاف مدل پرو، پوکو X5 از درگاه کارت حافظه تا سقف 1 ترابایت هم پشتیبانی می‌کند اما برای استفاده از آن باید محل قرارگیری سیم‌کارت دوم را اشغال کنید.

شیائومی در بخش صفحه نمایش این دستگاه کمی عجیب رفتار کرده است زیرا مدل پایه از همان صفحه نمایش 6.67 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ بروزرسانی 120 هرتزی مدل پرو استفاده می‌کند. اما نرخ نمایش رنگ‌ها در این صفحه نمایش به 8 بیت کاهش یافته و محافظت از آن به وسیله گوریلا گلس 3 صورت می‌گیرد. سقف روشنایی این پنل حتی از مدل پرو هم بالاتر رفته و به عدد 1200 نیت رسیده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، سیستم دوربین این دستگاه از مدل پرو ضعیف‌تر است و می‌تواند با میان‌رده‌های ارزان قیمت رقابت کند. پوکو X5 از یک سنسور 48 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید و سنسور 2 مگاپیکسلی با لنز ماکرو استفاده می‌کند. دوربین سلفی این دستگاه هم رزولوشن 13 مگاپیکسلی دارد. برخلاف مدل پرو، توان فیلم‌برداری X5 به رزولوشن 1080 محدود شده است.

باتری این دستگاه اندازه 5000 میلی آمپری دارد اما توان شارژ آن به 33 وات محدود شده است. طبق اطلاعات منتشر شده از شیائومی، باتری این دستگاه می‌تواند در 68 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ شود. به دلیل استفاده از چیپ قدیمی، تکنولوژی این دستگاه هم با نسل قبلی تفاوتی ندارد و از وای فای 5 و بلوتوث 5.1 استفاده می‌کند.

پوکو X5 در مدل پایه با حافظه و رم 6/128 گیگابایتی، با قیمت 250 دلار به فروش می‌رسد. اگر تصور می‌کنید که به حافظه 256 گیگابایتی نیاز دارید، باید بگوییم که قیمت این مدل 50 دلار بالاتر است. قیمت پوکو X5 پرو هم در نسخه پایه با حافظه 6/128 گیگابایتی 300 دلار اعلام شده و برای حافظه 256 گیگابایتی، 50 دلار گران‌تر می‌شود.

خبر مرتبط: