شیائومی با ساخت تراشه 4 نانومتری، به رقابت با غول‌های صنعت می‌پردازد و به استقلال در حوزه تراشه سازی نزدیک‌تر می‌شود.

شرکت شیائومی، پس از توقف موقت پروژه توسعه تراشه داخلی خود که پیشتر به‌دلیل چالش‌های مرتبط با هزینه‌های تولید متوقف شده بود، مجدداً به این مهم اهتمام ورزیده است. براساس آخرین گزارش‌ها، این شرکت چینی قصد دارد تا نیمه نخست سال 2025 از تراشه‌ای رونمایی کند که از لیتوگرافی 4 نانومتری شرکت TSMC بهره می‌برد و عملکردی هم‌تراز با نسل قبلی تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 شرکت کوالکام، دارد. این اقدام، نشان از عزم جدی شیائومی برای کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی و دستیابی به نوآوری بیشتر در محصولاتش دارد.

با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید تراشه‌های تلفن همراه، شرکت‌های پیشرو در صنعت تلفن همراه نظیر شیائومی و گوگل به منظور کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی و کنترل بیشتر بر هزینه‌ها، به توسعه تراشه‌های سفارشی روی آورده‌اند. شرکت شیائومی نیز در راستای این رویکرد، اقدام به طراحی و تولید تراشه‌ای با بهره‌گیری از فناوری 4 نانومتری TSMC کرده است. هرچند این فناوری نسبت به نسل جدیدتر تراشه‌های رقیب کمی قدیمی‌تر است، اما انتخاب آن به دلیل کاهش هزینه‌های تولید و همچنین حجم تولید کمتر این تراشه توسط شیائومی توجیه‌پذیر است.

تراشه--شیائومی

با توجه به بهره‌گیری تراشه‌های پرچمدار بازار همچون اسنپدراگون 8 نسل 3 و دایمنسیتی 9300 از فناوری پیشرفته 4 نانومتری N4P شرکت TSMC، نمی‌توان این فناوری را منسوخ تلقی کرد. لذا، تراشه‌ای که شیائومی با استفاده از این فناوری تولید می‌کند، قطعاً از عملکرد و بهره‌وری قابل‌توجهی برخوردار خواهد بود. براساس آخرین گزارش‌ها، عملکرد این تراشه جدید با تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 برابری خواهد کرد و همچنین از مودم 5G شرکت چینی Unisoc بهره‌مند خواهد شد. این امر نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه به منظور کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان اصلی تراشه مانند Qualcomm و MediaTek و دستیابی به نوآوری بیشتر، به توسعه تراشه‌های اختصاصی روی آورده‌اند.

افزایش مستمر هزینه‌های تولید تراشه‌های پرچمدار، به ویژه نسل جدید تراشه‌های اسنپدراگون، فشار قابل‌توجهی بر شرکت‌هایی مانند شیائومی وارد کرده است. با توجه به اظهارات مدیر اجرایی شرکت کوالکام مبنی بر افزایش قیمت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 نسبت به نسل قبلی‌اش و همچنین اعمال سیاست‌های قیمتی جدید توسط این شرکت برای مودم‌های 5G نسل بعد، شیائومی به دنبال راهکارهایی برای کاهش وابستگی به این شرکت و کنترل هزینه‌های خود برآمده است. در واقع، این شرایط انگیزه‌ای قوی برای شیائومی فراهم کرده تا بتواند با توسعه تراشه‌های اختصاصی، به استقلال بیشتری در حوزه سخت‌افزار دست یابد.

این اقدام نشان‌دهنده آن است که شرکت‌ها به دنبال ایجاد تعادل بین استفاده از قطعات آماده و توسعه فناوری‌های اختصاصی هستند. هرچند انتظار نمی‌رود که شیائومی با معرفی تراشه سفارشی خود در نیمه اول سال 2025، به‌طور کامل از تراشه‌های شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک دست بکشد، اما این گام مهم، نخستین قدم در جهت ایجاد یک بستر مستحکم برای دستیابی به نوآوری‌های بیشتر و توسعه محصولات با ویژگی‌های منحصر به فرد محسوب می‌شود. مشابه این رویکرد، شرکت اپل نیز با توسعه مودم 5G اختصاصی، به دنبال افزایش استقلال و بهبود عملکرد محصولاتش است.