امروز قصد داریم به بررسی نسخه جدید کنسول‌های ایکس باکس Series بپردازیم که تغییراتی در مقایسه با نسخه‌های اصلی به خود دیده‌اند.

دو نسخه All-Digital و Special Edition برای کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت منتشر شده‌اند که در آنان، از تراشه‌ای کوچک‌تر و برخی ارتقاهای جزئی اعمال شده که باعث می‌شود نسبت به نسخه‌های اصلی، ارزش خرید بالاتری داشته باشند. امروز کاربری به نام Austin Evans موفق شد به این دو نسخه جدید دسترسی داشته باشد و با باز کردن‌شان، جزئیات کاملی از تغییرات سخت‌افزاری که مایکروسافت در این دو دستگاه اعمال کرده را با کاربران به اشتراک گذاشت.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، استفاده از تراشه 6 نانومتری در این دستگاه‌ها است که علی‌رغم اندازه کوچک‌تر، به راحتی می‌تواند به سرعت کلاک تراشه بزرگ‌تری که در مدل‌های اصلی استفاده شده بود، دست یابد. این اندازه کوچک‌تر باعث می‌شود رسیدن به سرعت‌های بالای کلاک، با مصرف برق کمتری روبرو باشد. با کاهش مصرف برق، تولید گرما نیز مقداری کاهش می‌یابد و همین باعث شده که مایکروسافت بتواند با خیال راحت، سیستم خنک‌کنندگی دستگاه را از محفظه بخار به هیت‌سینک‌های قدیمی تغییر دهد و هیچ مشکلی برای عملکرد پردازشی این دو کنسول نیز پیش نیاید.

بررسی نسخه جدید کنسول‌های ایکس باکس Series

در بررسی نسخه جدید کنسول‌های ایکس باکس Series متوجه شدیم که استفاده از تراشه‌ای کوچک‌تر، در نهایت باعث شده چه در حالت بازی کردن و چه حالت استندبای، دستگاه‌ها برق کمتری مصرف کنند. طبق بررسی‌های Austin Evans، نسخه اصلی کنسول ایکس باکس سری ایکس در منوی داشبورد، 61 وات برق مصرف می‌کرد در حالی که در نسخه All-Digital این مقدار به 28 وات و در نسخه Special Edition به 51 وات کاهش یافته است. در زمینه اجرای بازی‌ها، تفاوت چندان چشم‌گیری دیده نمی‌شود.

این یوتیوبر عنوان Forza Horizon 5 را بر روی کنسول‌ها تست کرده و در نسخه اصلی ایکس باکس سری ایکس، با مصرف برق 167 واتی، در نسخه All-Digital با مصرف 151 واتی و در نسخه Special Edition نیز با مصرف 156 واتی مواجه شده است. در همه این کنسول‌ها نیز دما، صدای فن‌ها و عملکرد پردازشی کاملاً یکسان بوده و به نظر می‌رسد تغییرات اعمال شده، این فاکتورهای مهم را تحت تاثیر خود قرار نداده‌اند. درست است که تفاوت‌های واضحی میان دو دیده نمی‌شود اما به طور قطع در استفاده دراز مدت، نسخه‌های جدیدتر با عملکرد بهتر و پایدارتری مواجه می‌شوند.

اگر به کشف اطلاعات بیشتری در مورد نسخه‌های All-Digital و Special Edition کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت علاقمندید، می‌توانید به وبسایت رسمی این شرکت مراجعه کنید که جزئیات کاملی از مشخصات این دو کنسول را در دسترس کاربران و علاقمندان قرار داده است.