به‌نظر می‌رسد خرید شرکت اکتیویژن توسط مایکروسافت، حرکتی گران‌قیمت بوده و حال وضعیت سودآوری ایکس باکس تحت تاثیر قرار گرفته است.

چندی پیش بود که بالاخره معامله خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت با قیمت 69 میلیارد دلار نهایی و تبدیل به بزرگ‌ترین تصاحب در تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی شد. وضعیت سودآوری ایکس باکس به دنبال کاهش ثبات در بازار و وقوع مشکلاتی چون پاندمی کرونا، به طرز واضحی تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر، کاهش دسترسی گیمران به بازی‌های مختلف است زیرا در نسل جدید، بیشتر عناوین در روز عرضه، با برچسب قیمتی 70 دلاری به بازار عرضه می‌شوند که بخشی از بازیکنان توان خرید آن را ندارند. سارا باند، معاون رئیس ایکس باکس در این باره گفت که قصد دارند از روش‌های معمول کسب درآمدی در این صنعت دور شده و به سراغ ایده‌هایی جدید و دست‌نخورده بروند. یکی از این حرکت‌ها، احتمال می‌رود سخت‌افزاری جدید باشد که اگر به خاطر داشته باشید، فیل اسپنسر نیز خبر از علاقه خود به ساخت یک کنسول دستی داده بود.

علاوه بر سخت افزار جدید، تیم ایکس باکس تمرکز مناسبی بر روی معرفی انحصاری‌های ارزشمند و سرویس‌های اشتراکی خود، به خصوص سرویس ایکس باکس گیم‌پس کردند و به این سرویس‌ها، حتی بیشتر از کنسول‌ها توجه شد. تصاحب اکتیویژن به دست ایکس باکس نیز شرایط خوبی برای این شرکت مهیا کرده است اما متاسفانه، استفاده نچندان خوب از این موقعیت باعث شده قربانی‌هایی را نیز در این صنعت شاهد باشیم. برای مثال، در سال جاری 2560 کارمند از شرکت‌ها و استودیوهای مختلف، به بهانه‌هایی اخراج و تعدیل شده‌اند که آمار کلی تعدیل نیرو در این صنعت را به 11500 نفر می‌رساند!

مایکروسافت باور دارد که خرید اکتیویژن در آینده برای آنان سود در بر خواهد داشت اما بسیاری از افرادی که به وضعیت سودآوری ایکس باکس در شرایط کنونی واقف هستند، عنوان کرده‌اند که چالش‌هایی جدی در مسیر سودآوری این غول دنیای بازی‌های ویدئویی نهفته است.

وضعیت سودآوری ایکس باکس

به نظر می‌رسد سارا باند به چالش‌های پیشروی ایکس باکس آگاه باشد زیرا در این رابطه بیان کرده که فرصتی که با خرید اکتیویژن به دست آورده‌اند، این مشکلات را به خوبی جبران می‌کند. همانطور که می‌دانید، مایکروسافت برای این فرصت، یک سال است که با سازمان‌های مختلف درگیر است تا معامله‌اش را نهایی کند. چندین ماه پس از پیوستن سارا باند به ایکس باکس، شاهد رونمایی از اشتراک گیم پس بودیم که با هزینه‌ای کم، لیستی بلند بالا و متنوع از انواع بازی‌ها را در خدمت کاربر قرار می‌دهد. این سرویس سالیانه هزینه‌ای برابر با 1 میلیارد دلار برای مایکروسافت در بر دارد!

واضح است که بخش اعظم سود کمپانی مایکروسافت، از بخش‌های دیگری فارغ از بخش گیمینگ کسب می‌شوند. بسیاری از رئسای بخش‌های دیگر این کمپانی، اطلاع خاصی در مورد بخش گیمینگ ندارند اما فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، معتقد است که این بخش قرار است به قدری پیشرفت کند که همه از مقایسه آینده آن با امروزش، شگفت‌زده شده و انگشت به دهان بمانند.

بر اساس داده‌های مایکروسافت، دارندگان سرویس ایکس باکس گیم پس حدود 50 درصد بیشتر از کسانی که این سرویس را ندارند، خرج خرید بازی‌های مختلف می‌کنند. بخش بزرگی از این سودآوری را نیز باید مدیون سارا باند و ایده وی برای راه‌اندازی این سرویس بود. امروز نیز باند باور دارد که با تصمیماتشان، در مسیری حرکت خواهند کرد که جایگاهی محکم‌تر و بسیار بهتر از حال حاضر در آینده بازار پرآشوب صنعت بازی‌های ویدئویی به دست آورند.

بسیاری باور دارند که ایکس باکس نمی‌تواند کنسول دیگری را به بازار عرضه کند اما باند به خلاف این قضیه باور داشته و تاکید کرده است که کنسول نسل بعدیشان قرار است بزرگ‌ترین جهش را از لحاظ قدرت پردازشی تجربه کند. مشخص نیست که در نسل جدید، شاهد کنسولی دستی نیز خواهیم بود یا خیر اما به نظر می‌رسد مایکروسافت این گزینه را نیز برای بهبود وضعیت سودآوری ایکس باکس در نظر دارد.