از زمان عرضه رسمی سری آیفون 14، گزارش‌های متعددی از میزان فروش این دستگاه‌ها منتشرشده است. فروش آیفون 14 پرو و پرو مکس در این میان عالی بوده است. بااین‌حال، نمی‌توانیم در مورد آیفون 14 و آیفون 14 پلاس هم‌چنین چیزی بگوییم. دلیل آن‌هم کاملاً واضح است. سری آیفون 14 پرو با به‌روزرسانی‌های بیشتر (شاید خیلی زیاد) نسبت به مدل‌های معمولی عرضه می‌شود. حال احتمال توقف تولید آیفون 14 وجود دارد که در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

به گفته تحلیلگر خبرگزاری Tianfeng International، مینگ-چی کو، به‌تازگی تغییراتی در خط تولید و زنجیره تأمین آیفون‌های سری جدید اپل به وجود آمده است. این تغییرات هم مربوط به خط تولید کارخانه‌های Hon Hai Foxconn، Pegatron و Luxshare Precision (زیرمجموعه‌های مونتاژی اپل در چین) است.

طبق گزارش‌ها، اپل در حال مذاکره با برخی از کارخانه‌های تولیدی خود ازجمله Pegatron و Luxshare Precision است. شایعات محکمی وجود دارند مبنی بر اینکه اپل می‌خواهد خط تولید آیفون 14 و 14 پلاس را به آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس تبدیل کند(به معنای توقف تولید آیفون 14 و 14 پلاس). بر این اساس انتظار می‌رود که شرکت Luxshare تولید آیفون 14 پرو را در سه ماهه اول سال 2023 به عهده بگیرد.

iphone-14-plus-purple-and-blue

مینگ چی کو ادعا می‌کند که شرکت فاکسکان (Foxconn) هم قصد دارد به‌تدریج ظرفیت تولید آیفون را از اواخر آبان تا آذرماه سال جاری کاهش دهد تا از این طریق با مشکلات بازارهای فصلی مقابله کند. درنتیجه برنامه‌های کاهش ظرفیت تولید آیفون پس از ورود کارخانه آیفون فاکسکان در ایالت ژنگژو چین به تأخیر خواهد افتاد.

ازآنجایی‌که کارخانه آیفون فاکسکان به‌طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی وارد روند کاهش تولیدشده، بیش از 10 درصد از ظرفیت تولید آیفون در جهان تحت تأثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، این رویداد همچنان پیش‌بینی زنجیره تأمین آیفون‌های فعلی را تغییر نخواهد داد. چراکه ظرف چند هفته ظرفیت تولید فاکسکان هم به‌تدریج افزایش خواهد یافت و به برنامه قبلی می‌رسد. لذا تأثیر این اتفاق بر فروش آیفون در سه ماهه چهارم سال 2022 اندک خواهد بود. در این میان فروش آیفون 14 پلاس ابداً عالی نبوده است.

مینگ چی کو ادعا می‌کند که اپل همچنین از Hon Hai Foxconn خواسته تا خطوط تولید خود را تغییر دهد و روند تولید آیفون 14 پلاس را به آیفون 14 پرومکس تبدیل کند. پس از تغییر خط تولید، ظرفیت عرضه آیفون‌های 14 مدل پرو افزایش خواهد یافت و برخلاف برآورد قبلی 55-60 درصدی، به 60-65 درصد افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، آیفون 14 پرو مکس حدود 30 تا 35 درصد از کل محموله‌های سری آیفون 14 را به خود اختصاص خواهد داد. اتفاقی که آن را به محبوب‌ترین مدل آیفون 14 تبدیل می‌کند.

خبر مرتبط: مشکل در خط مونتاژ آیفون ۱۴ پرو