رویترز مدعی شد که ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا با راه‌کار جدیدی که شرکت بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) درپیش گرفته لغو می‌شود.

از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ که تلاش‌ها برای ممنوعیت اپلیکیشن تیک‌تاک در آمریکا به‌دلیل احتمال نظارت کمونیست‌های چینی بر فعالیت کاربران آمریکایی آغاز شده‌ بود، درگیری بین مدیران شرکت بایت‌دنس و قانون‌گذاران آمریکایی ادامه داشت و در زمان ریاست جمهوری بایدن، دادگاه‌های آمریکایی حکم ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا را صادر کردند. البته این قانون یک راه برای ادامه فعالیت این اپ در ایالات متحده تعیین کرد و آن این بود که بایت‌دنس تنها به شرط فروش و واگذاری اپلیکیشن موردنظر به شرکت‌های آمریکایی می‌تواند از ممنوعیت آن در این کشور جلوگیری کند.

تیک تاک در آمریکا
رسانه مجتمع تجاری علاالدین

اما دولت چین برای فروش الگوریتم منع قانونی درنظر گرفته که مانع واگذاری تیک‌تاک به آمریکایی‌ها می‌شود. از آن‌جا که ارزش این برنامه بدون الگوریتم آن، چندان زیاد نیست، براین اساس رویترز اعلام کرد که مالکان این برنامه قصد دارند با ساخت یک الگوریتم جدید راه‌کاری برای فروش آن به شرکت‌های آمریکایی پیدا کنند و با این روش از مسدود شدن در ایالات متحده جلوگیری کنند. اما مالکان تیک‌تاک با رد ادعای رویترز در شبکه ایکس این موضوع را نادرست اعلام کرده و واگذاری و فروش اپ موردنظر را غیرممکن دانستند. باوجود این همچنان این احتمال وجود دارد تا صاحبان این برنامه برای جلوگیری از مسدود شدن در آمریکا راه ساخت الگوریتم جدید را درپیش بگیرند.

گفتنی است که طی سال 2020 نیز حکم ممنوعیت عرضه تیک‌تاک در فروشگاه‌های مجازی آمریکا داده شد که با تلاش‌های شو زی چو مدیرعامل سنگاپوری این اپلیکیشن و همکارانش، دادگاه فدرال آمریکا این حکم را ملغی اعلام کرد. درجریان این کشمکش، وکلای دولت آمریکا تیک‌تاک را «بلندگوی حزب کمونیست» چین اعلام کرده بودند و مدیران و صاحبان این برنامه به‌ویژه شو زی چو که اغلب در دادگاه‌های آمریکایی برای دفاع حضور داشته، ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا را نقض متمم قانون اول و پنجم قانون اساسی ایالات متحده در جهت آزادی بیان کاربران آمریکایی و نقض حقوق شرکت در جهت طی کی رویه قضایی اعلام کرده بودند.

اخبار مرتبط: