از امروز صبح برخی از کاربران متوجه شدند دسترسی آنها به سرورهای Wii U و Nintendo 3DS قطع شده و امکان بازی آنلاین وجود ندارد.

نینتندو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای بازی ویدیویی در جهان به‌شمار می‌رود. این شرکت علاوه‌بر ساخت کنسول‌های مختلف از جمله کنسول‌های دستی پرفروش، عناوین بسیار محبوبی را تاکنون تولید کرده است. سری بازی‌های سوپر ماریو، پوکمون و افسانه‌های زلدا (The Legend of Zelda) تنها بخشی از عناوین محبوب شرکت نینتندو هستند که شهرت جهانی دارند. با گذر زمان، بازی‌های ویدیویی هم تحول پیدا کردند و نسخه‌های چند نفره به آنها اضافه شدند و این مسئله در کنسول‌های بازی نینتندو هم وجود داشت. البته برای اینکه امکان اتصال به اینترنت وجود داشته باشد، شرکت سازنده کنسول باید سرورهایی را مهیا کند.

تهیه و نگهداری از سرور هزینه‌های زیادی دارد و به همین دلیل، شرکت‌ها معمولا کاربران را مجبور به تهیه اشتراک‌های مختلف می‌کنند. بااین حال پس از گذشت چند سال از عرضه کنسول و جانشین آن و باتوجه به کاهش تعداد کاربران، سرورها خاموش می‌شود و حتی دیگر با خرید اشتراک امکان استفاده از سرویس آنلاین وجود ندارد. در همین زمینه، شرکت نینتندو پیش از این تاریخی را برای خاموش شدن سرورهای Wii U و Nintendo 3DS مشخص کرده بود، اما اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت چند ماه قبل سرورها را متوقف کرده و امکان دسترسی و بازی آنلاین با این کنسول‌ها وجود ندارد.

شرکت نینتندو پیش از این اشاره کرده بود که تا قبل از آوریل (فروردین ۱۴۰۳) خاموش نخواهد شد، اما اکنون چند کاربر در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که امکان اتصال به سرورها وجود ندارد. البته هنوز مشخص نیست که تمامی سرورها قطع شده‌اند یا فقط بخشی از آنها امکان اتصال ندارند و ممکن است کاربران ایرانی امکان بهره‌مندی از بازی آنلاین را داشته باشند. بااین حال جاناتان بارو، یکی از توسعه‌دهندگان پریتندو می‌گوید که این اتفاق، بخشی از برنامه آوریل نینتندو برای قطع سرورها است.

اگرچه شرکت نینتندو هیچ‌گاه با قطعیت تاریخی را برای خاموش شدن سرورهای Wii U و نینتندو 3DS مشخص نکرده بود، تصمیم این شرکت بسیار عجیب است. زیرا بیشتر کاربران جهانی در تعطیلات کریسمس و سال نو به‌سر می‌برند و به‌همین دلیل، در این برهه زمانی تعداد کاربران بیشتر از قبل می‌شود. به‌همین دلیل خاموش شدن ناگهانی سرورها بدون اطلاع قبلی، قطعا برای هیچ کاربری خوشایند نخواهد بود و ممکن است باعث از دست رفتن مشتری شود.

یادآوری می‌شود زمستان سال گذشته فروشگاه‌های الکترونیکی Wii U و Nintendo 3DS بسته شدند و از آن موقع دیگر امکان خرید بازی به‌صورت الکترونیکی وجود نداشت. همچنین شبکه اجتماعی Miiverse که روی هر ۲ کنسول فعال بود، در سال ۲۰۱۷ بسته شد و فقط آرشیو فایل‌ها قابل دسترسی بود. اگرچه قطع پشتیبانی کنسول‌ها و بازی‌های قدیمی ناراحت‌کننده است، اما قطعا سرنوشتی است که روزی برای همه کنسول‌ها اتفاق می‌افتد. بااین حال امکان استفاده از Wii U و Nintendo 3DS به‌صورت آفلاین وجود دارد.

نظر شما چیست؟ آیا کنسول Wii U یا Nintendo 3DS دارید؟ امکان دسترسی به سرور آنلاین آن قطع شده است؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: