اپل امسال قیمت سری آیفون 14 را در ایالات متحده و چین افزایش نداد. کسانی که یکی از دو مدل آیفون 14 پرو را خریداری کرده‌اند، از برخی از ویژگی‌های جدید مانند تعویض ناچ، تغییر شکل و قابلیت چند وظیفه‌ای جزیره داینامیک بهره‌ند شدند. مدل‌های پرو آیفون 14 همچنین نمایشگرها و دوربین‌های بهتری دارند، از تراشه‌های سریع‌تری استفاده می‌کنند و ظرفیت حافظه و باتری آنها نیز بیشتر است. در این میان بحث قدرت دلار آمریکا اپل را مجبور کرده تا در برخی از کشورها قیمت آیفون را بالا ببرد. برای همین قیمت آیفون در آمریکا ثابت می‌ماند.

در حالی که همچنان در آمریکا، قیمت آیفون 14 پرو اپل از 999 دلار شروع شد، و آیفون 14 پرو مکس با قیمت پایه 1099 دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت با آنچه اپل برای آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس در نظر گرفته بود مطابقت دارد. همچنین با قیمت آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس هم مطابقت دارد. این حتی دقیقا همان قیمتی است که اپل برای آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس انتخاب کرده بود!

هرچند به نظر می‌رسد که این خط قیمتی در نهایت به پایان خود رسیده است، چراکه انتظار داریم با طراحی جدید آیفون 15، سال آینده زمان مناسبی برای اپل باشد تا قیمت مدل های آیفون 15 پرو را بالاخره در ایالات متحده نیز افزایش دهد. در حالی که اپل مجبور نیست تا پاییز سال 2024 آیفون‌هایش را به درگاه USB-C در اروپا مجهز کند، مینگ چی کو، تحلیلگر معتبر TF International می‌گوید که این شرکت قصد دارد زودتر از شر پورت اختصاصی لایتنینگ خلاص شده و با آیفون‌های سری 15 در سال آتی به پورت USB-C روی بیاورد.

قیمت آیفون در وبسایت اپل

بر اساس گزارش CNBC، قدرت زیاد دلار آمریکا دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات اپل در کشورهای مختلف و در عین حال ثابت نگه داشتن قیمت آیفون در آمریکا است. داشتن دلار قوی به این معنی است که وقتی اپل درآمد خارجی خود را به دلار آمریکا تبدیل می‌کند، در واقع دلارهای کمتری دریافت می‌نماید. به عنوان مثال، یک سال پیش هر پوند انگلیسی که اپل برای فروش محصولی در این کشور دریافت می‌کرد، می‌توانست به 1.35 دلار تبدیل شود. اما مشکلات اقتصاد بریتانیا باعث ضعیف شدن پوند در برابر دلار شده است. به صورتی که امروزه به ازای هر پوندی که اپل در انگلستان دریافت می‌کند، می‌تواند این ارز را به 1.14 دلار تبدیل نماید.

این یک کاهش 15.6 درصدی است که اپل باید بهای آن را پرداخت ‌کند. بنابراین در بریتانیا، مدل پایه آیفون 14 با افزایش قیمت 70 پوندی به 849 پوند رسیده که یعنی 9 درصد افزایش قیمت داشته است. و طبیعتا هرچه مدل آیفون گران‌تر باشد، افزایش قیمتی که اپل آن را اعلام کرده نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال در بریتانیا، اپل قیمت آیفون 14 پرو مکس را 150 پوند نسبت به قیمت آیفون 13 پرو مکس افزایش داده است.

اگر نوسانات ارزی نبود، درآمد سه ماهه چهارم اپل بر اساس دورههای سالانه به جای تنها 8درصد، افزایشی دو رقمی می‌داشت. این چیزی است که مدیر عامل اپل یعنی تیم کوک گفته است. لوکا ماستری، مدیر مالی اپل در طول ارائه گزارش مالی سه ماهه این شرکت گفت: "اساسا هر ارزی در سراسر جهان در برابر دلار ضعیف شده است. داشتن دلاری قوی کار را در برخی از زمینه‌ها دشوار می‌کند. پس بدیهی است که قیمت‌گذاری ما در بازارهای نوظهور کمی دشوار می‌شود. چراکه تبدیل این ارزها به دلار درآمد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد."

داشتن دلار قوی همیشه برای شرکت‌های آمریکایی اتفاق خوبی نیست. هرچند ممکن است به آن‌ها اجازه دهد تا هزینه کمتری برای عرضه محصولات خود بپردازند، اما برای یک شرکت چندملیتی مانند اپل، آنها را مجبور می‌کند تا قیمت‌ محصولات خود را در خارج از کشور افزایش دهند تا بتوانند درآمد دلاری خود را ثابت نگه دارند. تیم کوک اخیرا طی مصاحبه‌ای اعتراف کرد که "در سه ماهه مالی جاری، وزش باد مخالف ارزهای خارجی تأثیر زیادی روی سودآوری ما داشته است. چراکه بدون این اختلاف ارزی بالا، قطعا رشدی دو رقمی را تجربه می‌کردیم."

چند سالی هست که اپل از نوسانات ارزهای خارجی ضربه می‌خورد. لوکا ماستری مدیر مالی اپل می‌گوید که ارز خارجی یک عامل بسیار مهم است که هم روی درآمد و هم روی حاشیه سود ناخالص اپل اثر می‌گذارد. برای کمک به کاهش اثرات نوسانات ارزی، اپل هم مانند اکثر شرکت‌های جهان، تلاش می‌کند تا کمتر در معرض آن قرار بگیرد و از این طریق بیشتر از خودش محافظت کند. اما سدهای محافظ همیشه عالی و بی‌نقص نیستند.

آیفون سری ۱۴ در اپل استور

اپل همچنین هنگام عرضه محصولات جدید، نگاهی به بازارهای ارز در سراسر جهان دارد. ماستری گفته: "در برخی از موارد، مشتریان بازارهای بین‌المللی اپل شاهد افزایش قیمت محصولات جدید بودند، درحالی که این اتفاق برای مشتریان آمریکایی نمی‌افتاد و آنها هیچ افزایش قیمتی را مشاهده نمی‌کردند. این شرایط ناخوش‌آیندی است که متأسفانه به خاطر داشتن دلاری قدرتمند، فعلا در آن قرار داریم."

در گذشته، اپل مجبور بود ضرر حاصل از نوسانات ارزی را متحمل شود. در سال 2019، یعنی زمانی که دلار آمریکا باز هم قوی بود، اپل سعی کرد قیمت محصولاتش را در بسیاری از بازارهای جهان به صورت سالانه ثابت نگه دارد. اما نوسانات ارزهای خارجی نسبت به قیمت دلار، منجر به کاهش شدید درآمد دلاری این شرکت شد. به عنوان مثال، در ترکیه، ارزش لیر در برابر دلار در سال 2019، 33 درصد کاهش یافت و حجم فروش بازار این کشور ناگهان 700 میلیون دلار کم شد!

با تمام این وجود، اپل می‌گوید که امسال حتی در بازارهایی که نوسانات ارزهای محلی اپل را مجبور به افزایش قیمت‌ آیفون‌های خود کرده است نیز، هیچ کاهشی در میزان تقاضا برای آیفون وجود نداشته است! ماستری می‌گوید که حتی اگر نتایج حاصله را با ارزهای رو به کاهش این کشورها محاسبه کنیم، باز هم فروش اپل در هند، اندونزی، مکزیک، ویتنام و سایر کشورها رشد دو رقمی داشته است.

ماستری گفت: "برای ما اهمیت زیادی دارد که به عملکرد این بازارها براساس ارز محلی خودشان نگاه کنیم. چراکه اینکار واقعا بازخورد بسیار خوبی از پاسخ مشتریان به محصولات ما، تعاملشان با اکوسیستم ما و به طور کلی قدرت برند اپل در آن بازار به ما می‌دهد. به این ترتیب باید بگویم که ما احساس بسیار خوبی از پیشرفتمان در بازارهای بین المللی داریم."

خبر مرتبط: حالت دسترسی سفارشی در iOS 16.2