اپل نسخه بتا دوم iOS 16.2 را سه شنبه برای توسعه دهنده‌ها منتشر کرد و درون این نسخه ویژگی‌های متفاوتی را قرار داده است. یکی از آن ویژگی‌ها که خیلی می‌تواند برای افراد معلول مفید باشد، حالت دسترسی سفارشی یا Custom Accessibility Mode است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اپل این حالت را با اسم رمز Clarity منتشر کرده است که با استفاده از آن رابط کاربری دستگاه با یک رابط کاربری بسیار ساده‌تر جایگزین می‌شود. البته اپل هنوز این قابلیت را در نسخه بتا عمومی قرار نداده است. از این رو نمی‌توان به طور قطعی به حضور این قابلیت در نسخه نهایی iOS 16.2 امیدوار بود.

اپل این حالت را به عنوان روشی قابل تنظیم و کارآمد برای استفاده از آیفون و آیپد می‌داند. از برخی جهات حالت دسترسی سفارشی عملکردی مشابه حالت Guided Access mode دارد. در واقع حالت دسترسی سفارشی به کاربر اجازه می‌دهد تا با محدودیت‌هایی درون سیستم عامل فعالیت داشته باشد.

برای مثال کاربران در این حالت می‌توانند رابط کاربری، بزرگ‌تر کردن اندازه متن‌ها، نرم افزارهای موجود در صفحه Home و مخاطبین مجاز را مدیریت و سفارشی کنند. علاوه بر این برای جلوگیری از تغییر تنظیمات انجام شده توسط دیگران، می‌توان رمز عبور نیز تنظیم کرد.

iOS-16.2-to-introduce-‘Custom-Accessibility-Mode’-with-streamlined-experience-for-iPhone-and-iPad

همچنین برای فعال کردن این حالت نیز می‌توان با استفاده از سه بار کلیک به روی دکمه کناری یا دکمه Home این حالت را درون iOS 16.2 فعال و یا غیرفعال کرد. پس از فعال سازی حالت دسترسی سفارشی در iOS 16.2، رابط کاربری برنامه‌ها نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر می‌شوند و عنصرهای به روی صفحه نیز بزرگ‌تر می‌شوند.

تاکنون چند تصویر اسکرین شات از این حالت منتشر شده که به صورت کلی ظاهر این قابلیت را نشان می‌دهد. پیش‌تر نیز مارک گورمن، روزنامه نگار معتبر دنیای اپل به انتشار iOS 16.2 در اواخر آذر ماه اشاره کرده بود. از این رو برای بررسی ویژگی Custom Accessibility Mode در نسخه نهایی iOS 16.2 باید تا این تاریخ منتظر ماند.

نظر شما درباره ویژگی‌های اعلام شده درباره iOS 16..2 چیست؟ به نظر شما این ویژگی‌ها تا چه میزان می‌تواند برای کاربران مفید باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: در iOS 16.2 بخش اخبار به Weather اضافه می‌شود