گزارش جدیدی از پروژه اتومبیل خودران اپل منتشر شده که نشان می‌دهد اپل به‌دلیل انتظارات بیش از حد بالا، ناتوانی در توافق با شرکت‌های دیگر و وضعیت خطرناک بازار اتومبیل تصمیم گرفت این پروژه را برای همیشه متوقف کند.

یک دهه قبل شرکت اپل پروژه اتومبیل خودران تمام الکتریکی را آغاز کرد و طی این مدت گزارش‌های مختلفی از این دستگاه منتشر شد. هواداران منتظر محصول جدید اپل بودند تااینکه چند روز قبل غول کوپرتینو این پروژه را برای همیشه متوقف کرد. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد چرا اپل تولید خودرو برقی را متوقف کرده است.

مارک گورمن، تحلیلگر و خبرنگار شناخته شده حوزه اپل با دریک بنت به گفتگو پرداخت و از دلایل لغو تولید Apple Car یا همان خودرو اپل سخن گفت. اپل برای مدت طولانی سعی در توسعه خودرو الکتریکی داشت تااینکه سرانجام به‌دلیل مسائل ناشی‌از انگیزه و شرایط صنعت تسلیم شود.

در این گزارش مارک گورمن از نمونه اولیه خودرو اپل به‌عنوان یک مینی‌ون سفید با کناره‌های گرد یاد کرد که به یک تکه نان شباهت داشته و بعضی اوقات داخل کمپانی بااین نام یاد می‌شد. این خودرو به درهای کشویی، یک سقف شیشه‌ای بسیار بزرگ و لاستیک‌های دور سفید مجهز شده بود. این رویکرد کمی عجیب است، زیرا اپل می‌توانست رویکردی مشابه تسلا در پیش بگیرد، اما به‌سراغ مینی ون رفته بود. بااین حال نسخه تولید شده یک نمونه اولیه بود و در ادامه ممکن بود با تغییرات زیادی همراه شود. همچنین این خودرو به یک تلویزیون غول پیکر با سیستم صوتی قوی مجهز بود.

دلایل کنسل شدن خودروی الکتریکی اپل

اگر اپل به طراحی اولیه وفادار می‌ماند، بدون شک با یک اتومبیل خاص روبرو می‌شدیم. همچنین در طول این دهه، اپل نزدیک بود تسلا را برای تقویت پروژه خود خریداری کند. بااین حال قرارداد توسط تیم کوک درست سه سال پس از اینکه به سمت مدیرعاملی رسید در مذاکرات با ایلان ماسک لغو شد تا اپل این فرصت طلایی را از دست بدهد. در آن زمان ارزش شرکت تسلا حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده بود و اپل می‌توانست به‌راحتی آن را خریداری کند تا به صنعت خودروسازی وارد شود.

همچنینن گزارش آمده که اپل شرکت مرسدس بنز را هم در نظر داشت، البته قصد خرید کمپانی آلمانی را نداشته و صرفا می‌خواستند با آنها مشارکت کنند. خودروساز آلمانی با پیشنهاد اپل موافقت کرد، اما می‌خواست که از پلتفرم خودران و رابط کاربری خود استفاده کند که باعث به‌هم خوردن معامله شد. علاوه‌بر آن، اتومبیل خودران اپل به‌دلیل جاه‌طلبی و فاصله زیاد آن با تکنولوژی کنونی نتوانست به واقعیت تبدیل شود. درحقیقت نمونه اولیه نتوانست استانداردهای خودران اپل را برآورده کند. درکنار آن رقابت بازار خودرو هم به‌شدت بالاست و اپل درانتها تصمیم گرفت ریسک نکند تا پروژه اتومبیل خودران برای همیشه متوقف شود.

اخبار مرتبط: