عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران گفت دراین رابطه پیگیری‌ها را از کمیسیون تنظیم مقررات جهانی داشته‌ایم.

زارع‌پور در حاشیه نمایشگاه الکامپ درجمع خبرنگاران، شرط لازم برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران را چه از سمت شرکت استارلینک و چه از سمت شرکت‌های دیگر، دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات کشور اعلام کرد. وزیر ارتباطات به خبرنگاران دراین خصوص توضیح داد که ایران دارای آمادگی برای همکاری دراین زمینه است و «لندینگ رایت» کشور برای شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله استارلینک، یاه‌کلیک و وان‌وب فرستاده شد که فعلا از بین این شرکت‌ها یاه‌کلیک لندینگ رایت را امضاء کرده است. زارع‌پور همچنین اعلام کرد که مراحل صدور مجوز برای یاه‌کلیک درحال پیگیری است و به‌زودی شاهد راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران خواهیم بود. لازم به‌ذکر است که سال گذشته هم قواعد لندینگ رایت برای یاه‌کلیک ارسال و این شرکت آن را امضاء کرده بود.

اینترنت ماهواره ای در ایران

از سوی دیگر وزیر ارتباطات درمورد انتخاب شرکت‌های خارجی برای همکاری با اپراتورهای داخلی در حوزه اینترنت ماهواره‌ای گفت کشورهای همسو برای همکاری انتخاب خواهند شد. البته زارع‌پور با اشاره به تلاش‌های داخلی برای دستیابی به این فناوری توضیح داد که چندین شرکت داخلی دانش‌بنیان برای ساخت منظومه اینترنت ماهواره‌ای تاسیس شده و طی سال گذشته قرارداد بزرگی دراین حوزه با یکی از شرکت‌های بخش خصوصی بسته شد. وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد که امسال اولین سری از ماهواره‌های اینترنتی حاوی 16 تا 20 ماهواره که کاربرد اینترنت اشیاء را دارند به فضاء پرتاب شوند.

گفتنی است که طی سال 1401 نیز وزیر ارتباطات گفته بود قوانین لندینگ رایت کشور به استارلینک ابلاغ شده و منتظر پاسخ مدیران این شرکت است. او با تاکید بر قوانین سرزمینی تنها راه برای فعالیت استارلینک درایران را منوط به رعایت این قواعد دانسته بود. اما این خبر درحالی از سوی عیسی زارع‌پور اعلام شده بود که گزارش‌هایی مبنی بر فعال شدن اینترنت استارلینک در کشور ارائه شده و عده‌ای توانسته بودند ازطریق شیوه‌های غیرقانونی به این اینترنت دست پیدا کنند.