واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در جهان است، اما ممکن است کاربران بریتانیایی دیگر نتوانند از این پیام‌رسان استفاده کنند. طبق گفته نشریه گاردین، مدیر واتس‌اپ متا احتمال خروج واتس‌اپ از بریتانیا را داده است و اعلام کرد که به هیچ عنوان حاضر نیستند رمزگذاری آن را غیر فعال کنند. این بیانیه در جریان سفر ویل کاتکارت به بریتانیا، که در آن وی با قانون‌گذاران برای بحث در مورد لایحه ایمنی آنلاین دولت، بیان شد.

اگر لایحه ایمنی آنلاین دولت بریتانیا تصویب شود، پلتفرم‌های آنلاین مانند واتس‌اپ در قبال محتوایی مانند سوء‌استفاده جنسی از کودکان پاسخگو خواهند بود. آن‌ها همچنین مسئول نظارت و حذف چنین محتوایی در برنامه‌های خواهند بود. این لایحه به دولت بریتانیا یا سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا (آفکام) این امکان را می‌دهد که واتس‌اپ را ملزم به اعمال سیاست‌های تعدیل محتوا کند که بدون حذف کردن رمزگذاری برنامه قابل اجرا نیستند.

همانطور که می‌دانید، رمزگذاری واتس‌اپ قابلیتی است که پیام‌های ارسال شده را رمزگذاری می‌کند تا از خواندن پیام‌های شما با مخاطبانتان توسط دیگران از جمله واتس‌اپ جلوگیری می‌کند.

با این حال، از آنجایی که حتی واتس‌اپ نمی‌تواند پیام‌های ارسال‌شده از طریق پلتفرم خود را بخواند، نمی‌تواند با درخواست‌ها برای رهگیری پیام‌ها یا نظارت فعال بر ارتباطات برای اهداف محافظت از کودکان یا ضد تروریسم موافقت کند، مگر اینکه رمزگذاری خود را غیرفعال کند.

در صورتی که واتس‌اپ از انطباق با درخواست دولت یا آفکام امتناع کند، ممکن است مشمول جریمه تا ۴ درصد از گردش مالی سالانه متا شود. واتس‌اپ همچنین می‌تواند جریمه‌ها را پرداخت نکند، اما پس از آن خروج واتس‌اپ از بریتانیا قطعی می‌شود. همچنین احتمال دارد لایحه ایمنی آنلاین تابستان سال آینده به پارلمان بریتانیا بازگردد، و به این معنی است که واتس‌اپ حداقل تا چند ماه دیگر در بریتانیا فعال می‌ماند.

اخبار مرتبط: جلوگیری از حذف پیام‌های واتساپ در آپدیت جدید