پس از تصویب قانون جدید اتحادیه اروپا برای ارائه قابلیت چت میان‌برنامه‌ای، واتس‌اپ برای ایجاد بستر مناسب در آخرین به‌روزرسانی نسخه بتا اندروید صفحه برنامه مذکور را ایجاد کرد.

اخیرا اتحادیه اروپا برای اصلاح رقابت با استفاده از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) قوانین سخت‌گیرانه‌ای را روی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اعمال می‌کند. یکی از مهم‌ترین مقررات، قانون چت میان‌برنامه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از پیام‌رسان‌های مختلف با یکدیگر تماس برقرار کنند. واتس‌اپ هم یکی از شرکت‌هایی است که با تایید اتحادیه اروپا مستلزم رعایت مقررات بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا شده است.

براساس این مقررات، واتس‌اپ در دسته سرویس‌های گیت‌کیپر (gatekeeper) قرار می‌گیرد، زیرا کاربران بسیار زیادی دارد و بنابراین قوانین DMA شامل حالش می‌شود. در آخرین به‌روزرسانی واتس‌اپ بتا اندروید، مشخص شد که واتس‌اپ در حال کار روی این قابلیت است.

بخش جدیدی در واتس‌اپ با نام «Third-party chats» یا «چت میان‌برنامه‌ای» اضافه شده و چت‌های پیام‌رسان‌های دیگر در آن قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، داخل این بخش خالی است. همچنین کاربران به آن دسترسی ندارند، اما عنوان بالای صفحه نشان می‌دهد که واتس‌اپ در حال کار روی این قابلیت است. مهلت واتس‌اپ برای اصلاح اپلیکیشن مطابق با قوانین ۶ ماه است، با این حال مشخص نیست که چه زمانی این قابلیت در واتس‌اپ فعال شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

آپدیت جدید واتساپ

این سرویس به کاربران واتس‌اپ اجازه می‌دهد با کاربرانی که این پیام‌رسان را ندارند ارتباط برقرار کنند. مثلا کاربر پیام‌رسان سیگنال بدون نیاز به داشتن حساب کاربری در واتس‌اپ می‌تواند با کاربر پیام‌رسان شرکت متا ارتباط برقرار کند.

اگرچه این قابلیت شبکه‌ای هم به کاربران برای برقراری ارتباط کمک می‌کند هم به پیام‌رسان‌های کوچک و نوپا فرصت رقابت با شبکه‌های اجتماعی قدیمی و بزرگ‌تر را می‌دهد، اما می‌تواند با مشکلاتی هم همراه باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این سیستم، امنیت حریم خصوصی کاربر است و به‌نظر می‌رسد رمزگذاری سراسری قربانی این سیستم خواهد بود.

البته هنوز این سیستم در مراحل ابتدایی توسعه است، با این حال اطلاعات اندکی که درز کرده نشان می‌دهد رمزگذاری سراسری در این سیستم حفظ می‌شود. همچنین در بند ۷ این قانون آمده است که پس از عرضه آن، کاربران باید توانایی غیرفعال کردن این سیستم را داشته باشند.

این سیستم برای کاربران ایرانی، می‌تواند بسیار مفید باشد. مثلا در صورت دسترسی نداشتن به VPN و سرویس‌هایی مثل واتس‌اپ، می‌توان از پیام‌رسان‌های دیگر برای اتصال به مخاطبان واتس‌اپ استفاده کرد.

اخبار مرتبط: