مدتی می‌شود که واتس‌اپ (در واقع متا) در حال حمله کردن به همه می‌باشد. چند ماه قبل مارک زاکربرگ (مالک و مدیر متا) ادعا کرد واتس‌اپ بسیار از پیام‌رسان داخلی اپل یعنی iMessage امن‌تر است. حالا هم ویل کتکارت به عنوان رئیس واتس‌اپ در شرکت متا، به یکی دیگر از برنامه‌های پیام‌رسان محبوب یعنی تلگرام حمله کرده است. انتقاد رئیس واتس‌اپ از تلگرام درباره رمزگذاری تلگرام است.

کتکارت به تازگی از رمزگذرای سرتاسری (E2EE) پیام‌رسان تلگرام انتقاد کرده و در این راستا به یکی از مقالات خبرگزاری Wired استناد نموده است. کتکارت ادعا کرده که چت‌های تلگرام به صورت مستقل تأیید نمی‌شوند و در این بین مشکلات دیگری هم وجود دارد. از جمله اینکه رمزگذاری چت‌های تلگرام به صورت پیش‌فرض در گروه‌ها فعال نمی‌شود. هرچند به گفته خود تلگرام، این کار باعث بروز مشکلات در هنگام بک‌آپ گرفتن از اطلاعات می‌شود.

تیم تلگرام هم انتقادات خاص خود را نسبت به رمزگذاری‌های واتس‌اپ دارد. به عنوان مثال، تلگرام ادعا می‌کند که گزینه بک‌آپ گرفتن از چت‌های واتس‌اپ در Google Drive به شکل قابل توجهی رمزگذاری پیام‌ها را بی‌اثر می‌کند. چراکه نسخه‌های پشتیبان ذخیره شده در گوگل درایو رمزگذاری نشده‌اند و سازمان‌های دولتی می‌توانند به سادگی اطلاعات کاربران را بدون این که حتی بخواهند با واتس‌اپ صحبتی بکنند از گوگل درخواست کنند!

انتقاد واتساپ از رمزگذاری تلگرام

البته که ادعای هردو طرف مبنی بر برتری خدماتشان نسبت به دیگری، برای هرکدام سود و منفعت دارد. در غیر این صورت زحمت نمی‌کشیدند تا یکدیگر را نقد کنند! شما می‌توانید انتقادات کامل رئیس واتس‌اپ از تلگرام را در رشته توییت او به صورت کامل مطالعه کنید. همچنین مطالعه مقاله چاپ شده در خبرگزاری Wired هم خالی از لطف نیست. در این مقاله به موارد متعددی اشاره شده که مسئولین روسی توانسته‌اند به چت‌های خصوصی تلگرام دست پیدا کنند.

البته باید گفت انتقادات نسبت به تلگرام محدود به این موارد نیست. به عنوان مثال گفته شده که مشکل API لوکیشن این پیام‌رسان باعث می‌شود سارقان یا مسئولین دولتی بتوانند با دقت 3 کیلومتر به موقعیت مکانی هر یک از کاربران دست پیدا کنند. تلگرام ادعا می‌کند که مشکل API را حل کرده، اما به نظر نمی‌رسد که این مشکل واقعا حل شده باشد.

خبر مرتبط: