صندوق بین‌المللی پول با بررسی تاثیر هوش مصنوعی در کشورهای مختلف به آمارهای جالب توجهی در این زمینه دست یافته است.

صندوق بین‌المللی پول شاخصی به‌نام شاخص آمادگی هوش مصنوعی (AIPI) را در 174 کشور مختلف دنیا بررسی کرد که براساس آن سطح پذیرش کشورها در مقابل این فناوری ارزیابی شد. براساس اعلام این سازمان مؤلفه‌های مورد بررسی در رابطه با شاخص موردنظر برای 174 کشور عبارت بودند از: سرمایه‌های انسانی، زیرساخت‌های دیجیتال، نوآوری، ادغام، سیاست‌های نیروی کار و مقررات ردیابی.

هوش مصنوعی

هرچند که AI می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و پیشرفت‌های باارزشی در زمینه‌های مختلف شود اما آنچه بدیهی است نابودی مشاغل در پی گسترش و توسعه فناوری (AI) اجتناب‌ناپذیر بوده به‌گونه‌ای که از هم اکنون هشدارها دراین زمینه آغاز شده است. براین اساس نتایج به‌دست آمده و بررسی داشبوردهای صندوق بین‌المللی پول (IMF) ازبین این 174 اقتصاد مختلف، نشان داد که حدود 33 درصد از شغل‌ها در کشورهای با اقتصاد پیشرفته و 24 درصد از مشاغل در کشورهایی که اقتصاد نوظهوری دارند و 18 درصد از شغل‌ها در کشورهای با اقتصاد ضعیف با فراگیر شدن هوش مصنوعی نابود شده و توسط AI تصاحب می‌شوند. از سوی دیگر بررسی تاثیر هوش مصنوعی در کشورهای مختلف توسط صندوق بین‌المللی پول نشان داد کشورهای مرفه دنیا در مقابل هوش مصنوعی عملکرد بهتری خواهند داشت و این فناوری به ابزاری مکمل درجهت افزایش بهره‌وری تبدیل می‌شود. اما در مقابل اقتصادهای ضعیف‌تر در کشورهای کمتر توسعه یافته به‌دلیل سهم کمترشان در حوزه مشاغل با مهارت‌های بالا کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند که این خود باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها و افزایش نابرابری درجهان خواهد شد.

ناگفته نماند که از زمان عرضه هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری برتر که درحال آموزش و توسعه است نگرانی‌ها دراین مورد از گوشه و کنار دنیا شنیده می‌شود و بسیاری را با این دغدغه مواجه کرده که آینده بشر با وجود این پدیده به کدام سمت خواهد رفت.