به‌نظرمی‌رسد که نسخه 5 سیستم عامل Wear OS که بر پایه اندروید 14 توسعه خواهد یافت، از بلوتوث LE Audio پشتیبانی خواهد کرد.

امکان پشتیبانی از فناوری بلوتوث LE Audio در نسل بعدی سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند Wear OS 5 وجود دارد. این بدان معناست که می‌توانید با مصرف کمتر باتری، از طریق ساعت هوشمندتان به موسیقی با هدفون‌های بی‌سیم گوش دهید.چنین پیشرفتی، به ویژه برای علاقه‌مندان به استفاده از سرویس‌های استریم موسیقی روی ساعت‌های هوشمند در حین فعالیت‌های ورزشی، بسیار کارآمد خواهد بود. شایان ذکر است که برخی از مدل‌های هدفون پیشرفته، همچون سری جدید Galaxy Buds 3، از بلوتوث LE Audio پشتیبانی می‌کنند.

کاربران دستگاه‌های مجهزبه Wear OS که به دنبال راه‌حل‌هایی برای گوش دادن به موسیقی در حین تمرین هستند، از دو گزینه بهره‌مند هستند. روش اول، استفاده از سرویس‌های استریم موسیقی نظیر اسپوتیفای و روش دوم، ذخیره‌ مستقیم فایل‌های موسیقی بر روی حافظه‌ داخلی ساعت هوشمند است. در هردو روش ذکر شده، امکان اتصال هدفون‌های بی‌سیم از طریق بلوتوث به ساعت هوشمند، به جای گوشی هوشمند، فراهم است. بااین‌وجود، استفاده از اپلیکیشن‌های استریم موسیقی، به خصوص در هنگام اتصال به شبکه‌ دیتا موبایل، مصرف باتری ساعت هوشمند را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

طبق گزارش میشال رحمان از وب‌سایت Android Authority، گوگل قصد دارد پشتیبانی از بلوتوث کم‌مصرف (LE Audio) را در به‌روزرسانی آتی Wear OS 5 ادغام کند. این یافته بر اساس کشف گزینه‌ای با عنوان «LE Audio» در تنظیمات بلوتوث نسخه‌ پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان Wear OS 5، صورت گرفته است.

بلوتوث کم مصرف یا به اختصار LE، برای دستگاه‌هایی با باتری‌های کوچک طراحی شده است. در ابتدا، این فناوری امکان استریم صدا را نداشت. اما بعدها، سازمان مدیریت استاندارد بلوتوث، نسخه‌ای به نام بلوتوث LE Audio را توسعه داد. این نسخه‌ جدید، امکان انتقال بی‌سیم صدا با مصرف انرژی بسیار کمتر را فراهم می‌کند.

بلوتوث LE Audio

خوشبختانه، گوشی‌های اندرویدی از نسخه‌ 13 به بعد، از بلوتوث LE Audio پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، سیستم‌عامل Wear OS که مخصوص ساعت‌های هوشمند است، هنوز این فناوری را به کار نگرفته است. در حال حاضر، هیچ ساعت هوشمندی (از جمله سری اپل‌واچ) از بلوتوث LE Audio پشتیبانی نمی‌کند.

با پشتیبانی از فناوری بلوتوث کم مصرف، Wear OS 5 می‌تواند به اولین سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند با این قابلیت بدل شود. هسته‌ مرکزی به‌روزرسانی Wear OS 5 بر پایه‌ اندروید 14 بنا شده است و به‌نظرمی‌رسد همین موضوع زمینه‌ساز پشتیبانی از بلوتوث LE Audio باشد. این فناوری که براساس نسخه‌ 5.2 استاندارد بلوتوث توسعه یافته است، امکان انتقال بی‌سیم صدا با مصرف انرژی بسیار کمتر را فراهم می‌کند. از لحاظ تئوری، هر دستگاه سازگار با بلوتوث 5.2 باید از LE Audio نیز پشتیبانی کند.

لازم‌به‌ذکراست که تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند برای پیاده‌سازی پس‌روانه‌ی پشتیبانی از بلوتوث LE Audio با موانعی روبرو خواهند شد. از جمله‌ این چالش‌ها می‌توان به لزوم دریافت پشتیبانی نرم‌افزاری از تامین‌کنندگان تراشه‌های بلوتوث و انجام تست‌های اولیه و دریافت گواهینامه‌های جدید برای سیستم‌عامل به‌روزرسانی شده اشاره کرد. این موانع احتمالا مانع از عرضه‌ فوری پشتیبانی بلوتوث LE Audio در تمامی ساعت‌های هوشمند Wear OS موجود خواهند شد.

درحالی‌که رویداد سخت‌افزاری بعدی گوگل با عنوان Made by Google نزدیک است و انتظار می‌رود شاهد رونمایی از Pixel Watch 3 باشیم، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد پشتیبانی این ساعت هوشمند از بلوتوث کم مصرف (LE Audio) به بیرون درز نکرده است. باتوجه به شواهد مبنی بر راه‌یابی احتمالی بلوتوث LE Audio به Wear OS 5، این احتمال وجود دارد که Pixel Watch 3 به عنوان اولین ساعت هوشمند مجهزبه این فناوری پیشرفته معرفی شود. البته این موضوع فعلا در حد گمانه‌زنی است.