از تاریخ 8 دی‌ماه 1403 الزام استفاده از درگاه USB Type-C برای تمام گوشی‌های بازار اروپا به‌صورت رسمی اعلام می‌شود. اتحادیه اروپا دستورالعمل جدید و جنجال‌برانگیزی برای "شارژر مشترک" را در مجله رسمی خود منتشر کرده است. در جدیدترین خبری که از این بیانیه منتشر شده، بالاخره به تاریخ دقیق شروع آن پی بردیم.

براساس آخرین گزارشی که در مجله اتحادیه اروپا به چاپ رسیده است، از تاریخ 28 دسامبر 2024 (8 دی 1403)، هر گوشی تلفن همراه، تبلت، دوربین، هدفون، هدست، کنسول بازی ویدیویی دستی، بلندگوی قابل‌حمل، کتاب‌خوان الکترونیکی، صفحه‌کلید، ماوس و سیستم ناوبری قابل‌حمل که در حوزه اتحادیه اروپا فروخته می‌شود، باید دارای یک پورت USB Type-C باشد. اگر هم سرعت شارژ دستگاه بیشتر از 15 وات باشد، ملزم است تا از USB Power Delivery نیز استفاده کند.

توییت EUR درباره قانون جدید داشتن USB-C

این بدیهی است که این تصمیم بیشتر از همه برندهای دیگر، شرکت اپل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما همان‌طور که از زمان صدور این بیانیه پیش‌بینی‌شده، برندها و شرکت‌های دیگر هم کاملاً در امنیت نیستند. چراکه اگر محصولشان از قابلیت شارژ سریع با سرعت‌بالای 15 وات بهره می‌برد، باید دستگاهشان امکان پشتیبانی از USB-PD را داشته باشد.

البته این تصمیم تنها محدود به سیستم شارژ رسانی کابلی است، و اپل می‌تواند کلاً شارژر سیمی را در محصولات آینده خود حذف کرده و انرژی موردنیاز دستگاه را تماماً با شارژر بی‌سیم تأمین کند. اپل با اینکار می‌توان بدون تن دادن به این قانون جدید همچنان به روند تولید محصولاتش ادامه دهد. البته خیلی‌ها هم هستند که پیش‌بینی می‌کنند اپل واقعاً در تولید آیفون‌های نسل آینده اینکار را انجام دهد.

البته از همین حالا شایعه شده که نسل بعدی آیفون‌ها، یعنی آیفون‌های سری 15 به درگاه USB Type-C مجهز خواهند بود. از تاریخ 8 اردیبهشت 1405 (28 آوریل 2026) هم الزام استفاده از درگاه USB Type-C برای لپ‌تاپ‌ها نیز اعمال می‌شود. گام بعدی این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا تاریخ 7 دی‌ماه 1402 (28 دسامبر 2023) قوانین و مقررات اداری لازم برای رعایت این دستورالعمل را تصویب و منتشر کنند.

خبر مرتبط: نشت اطلاعاتی ۶۵۰۰۰ شرکت از سرورهای مایکروسافت