مطالعه جدیدی انجام شده که نشان می‌دهد استفاده کارمندان از گوشی هنگام کار عملکرد کاری آنها را چندان تحت تاثیر قرار نداده و استرس آنها را هم کاهش می‌دهد.

بسیاری از ما، استفاده از گوشی موبایل را در ساعت کار امری غیرحرفه‌ای می‌دانیم. بااین حال بسیاری از کارمندان و افراد، میان کار و هنگام ساعت کاری چند بار گوشی خود را چک می‌کنند. اگرچه این مسئله می‌تواند از نظر اخلاقی کاملا درست باشد، اما اکنون مطالعه جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد استفاده از گوشی و چک کردن آن در ساعات کار چندان هم بد نیست و باعث کاهش سطح استرس می‌شود.

no stress when working

این مطالعه به رهبری پروفسور Eoin Whelan در دانشکده تجارت و اقتصاد دانشگاه گالوی برگزار شد و در آن به بررسی آثار مثبت و منفی استفاده از گوشی هنگام کار پرداخت. بااین حال درنهایت به‌این نتیجه رسید که استفاده از گوشی تاثیر چندانی روی عملکرد کاربران ندارد. این مطالعه روی کارمندان یک شرکت داروسازی انجام شد. این شرکت در دهه ۱۹۹۰ میلادی، استفاده از گوشی همراه را به‌دلیل حواس پرتی احتمالی حین کار با مواد شیمیایی خطرناک، ممنوع کرد. بااین حال کارمندان ابراز ناراحتی کردند و درنهایت پس از یک پروسه طولانی این محدودیت رفع شد. پس از آن حدود ۴۰ درصد از کارمندان از گوشی خود استفاده کرده و بقیه کارمندان باوجود امکان استفاده از گوشی، از آن خودداری می‌کردند.

پس از مصاحبه با کارمندان و تحلیل پاسخ‌های آنها، نتیجه این مطالعه مشخص شد:

  • با وجود نگرانی در مورد حواس پرتی، پس از لغو ممنوعیت گوشی‌های هوشمند، عملکرد کاری کارمندان کاهش نیافته است.
  • دسترسی به گوشی به کارمندان این امکان را می‌دهد که در طول روز بتوانند به رفع مشکلات خانوادگی کمک کنند و فشار روی همسران خود را کاهش دهند.
  • گسترش ارتباطات شخصی در طول روز به کارمندان کمک کرد تا پیام‌های خود را مدیریت کنند و پس از کار با فشار بیش از حد مواجه نشده و خستگی روحی به‌وجود نیاید.
  • به‌دلیل امکان استفاده از گوشی و اطلاع از وضعیت بیرون از محل کار، میزان استرس کارمندان در روز اندکی کاهش می‌یابد.

پروفسور ویلان پس از نتایج این مطالعه به شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهد به‌جای ممنوعیت، قوانین مشخصی اعمال شود تا فقط دسترسی به گوشی هوشمند محدود شده و از حواس‌پرتی جلوگیری شود. مثلا در جلسات کاری استفاده ممنوع شود تا محیط شرکت به تعادل برسد.

خبر مرتبط: گوشی‌های هوشمند مردان را نابارور می‌کند؛ مراقب سلامت جسمی‌تان باشید