یک مجله سوییسی مطالعه بزرگی انجام داده که نشان می‌دهد استفاده زیاد گوشی توسط مردان، تاثیر منفی بر میزان باروری اسپرم دارد.

گوشی هوشمند تبدیل به یکی از لوازم ضروری زندگی مردم، به‌ویژه نوجوانان و جوانان تبدیل شده است و به‌جز خردسالان، تقریبا هر کسی حداقل یک گوشی هوشمند دارد. باوجود کاربردهای مختلف، این دستگاه‌ها مضراتی هم دارند که باعث می‌شود استفاده از آنها بدون مشکل نباشد. مثلا دیروز با بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و اعتیاد، زمان مناسب خرید گوشی برای کودکان را بررسی کردیم. پیش از این چند گزارش درباره آسیب‌های امواج گوشی به باروری در اقایان منتشر شده بود، اما ایرادات سوگیری در گزارش‌ها وجود داشت که باعث شد توجه چندانی به آنها نشود. اکنون گزارش جدیدی از مجله Fertility and Sterility منتشر شده که با نگاهی بی‌طرف سعی دارد تاثیر استفاده از گوشی بر باروری مردان را بررسی می‌کند.

۱۷ درصد زوج‌های سراسر جهان، با مشکل ناباروری مواجه هستند که از این موارد، حدود ۵۰ درصد به آقایان در رابطه باز می‌گردد. در مطالعه مجله Fertility and Sterility، برای درک بهتر علت‌های ناباروری در آقایان، غلظت اسپرم در مایع منی (TSC) محاسبه شده است. درحالی که هنوز به‌صورت رسمی علت رسمی غلظت پایین منی مشخص نشده است، عوامل مختلفی مانند چاقی، مصرف الکل، استعمال دخانیات از جمله سیگار و استرس با کاهش تعداد اسپرم رابطه دارند. بااین حال یکی دیگر از عواملی که می‌تواند تاثیر گذار باشد، استفاده از تلفن همراه و درنتیجه، قرار گرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF-EMFs) است.

در این آزمایش ۵۶۰۵ مرد بین ۱۸ و ۲۲ سال در ۶ مرکز واقع در سوییس بااستفاده از پرسشنامه در مورد سلامت، سبک زندگی و همچنین دوره قبل از بارداری والدین خود اطلاعات را در اختیار گذاشتند. همچنین از آقایان درباره مدت زمان، دفعات استفاده از گوشی با گزینه‌های کمتر از یک‌بار در هفته، چند بار در هفته، ۱ تا ۵ بار در روز، ۵ تا ۱۰ بار در روز، ۱۰ تا ۲۰ بار در روز و بیش از ۲۰ بار) و محل نگهداری آن شامل جیب ژاکت، شلوار، کمربند یا جاهای دیگر پرسیده شد.

در مجموع این مطالعات، ۲۸۶۶ مرد از نظر آناتومی تناسلی، حجم بیضه، وزن و قد مورد بررسی فیزیکی قرار گرفتند. همچنین با بررسی نمونه‌های اسپرم، متغیرهای آنها ثبت شد تا تجزیه و تحلیل با استفاده از چند روش مختلف صورت بگیرد. در کنار تحلیل آمار، حتی آقایان مبتلا به آزواسپرمی (حدود یک درصد) در نظر گرفته شدند. با بررسی تمامی آمار و ارقام، تاثیر گوشی بر باروری مردان مشخص شد که در ادامه مشاهده می‌شود.

نتایج آزمایش

مردانی که بیشتر از گوشی خود استفاده می‌کنند به‌صورت میانگین ۱۹ سال و با شاخص توده بدنی BMI ۲۲.۸ کیلوگرم بر متر مربع هستند. از طرف دیگر، مردانی که کمتر از گوشی استفاده می‌کنند، حدودا ۲۰ سال داشته و شاخص توده بدنی آنها ۲۱ کیلوگرم بر متر مربع است. نکته جالب و شاید کمی ترسناک که وابستگی نسل جدید را به گوشی نشان می‌دهد، درصد افرادی است که کمتر از یک بار در هفته از گوشی استفاده می‌کردند. این میزان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ حدود ۵۶.۵ درصد بود، اما در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به ۵ درصد کاهش یافته بود. در مقایسه مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن استفاده می‌کردند با افرادی که کمتر از یکبار در هفته به گوشی مراجعه می‌کردند، آمار کاملا حقیقت را بازگو می‌کند.

افراد پر استفاده، ۲۱ درصد غلظت اسپرم و ۲۲ درصد تعداد اسپرم کمتری داشتند. درنتیجه این افراد خطر بالاتری برای قرار گرفتن زیر نسبت های غلظت و تعداد اسپرم که توسط سازمان بهداشت جهانی WHO مشخص شده داشتند. این میزان حدودا ۴۰.۹ درصد از افرادی که بین ۵ تا ۱۰ بار از گوشی استفاده می‌کردند بیشتر بود. همچنین یکی از نکات جالب اینجاست که ارتباط بین استفاده از گوشی و غلظت اسپرم در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بیشتر بوده و در دوره های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تاثیر گوشی کاهش یافته است. بااین حال حجم مایع منی، مورفولوژی اسپرم و تحرک با فراوانی استفاده از موبایل ارتباطی ندارد. یکی از نکات جالب این مطالعه این است که حدودا ۸۵.۷ درصد از آقایان در جامعه آماری، گوشی را در جیب شلوار خود قرار می‌دادند، اما برخلاف انتظار، محل قرارگیری گوشی تاثیری در پارامترهای اسپرم نداشت.

این مطالعه، بزرگ‌ترین تحقیقی است که تاکنون درمورد تاثیرات امواج RF-EMF روی میزان و غلظت اسپرم صورت گرفته و با درنظر گرفتن جامعه آماری بیش از ۵۰۰۰ نفری، احتمالا یکی از موثق‌ترین مطالعات هم به‌شمار می‌رود. البته این مطالعه به داده‌های ورودی افراد تکی می‌کند و به‌همین دلیل ممکن است برخی آن را دقیق ندانند. همچنین به مشخصات گوشی مانند برند، تعداد سیم کارت، کیفیت شبکه، استفاده از لوازم جانبی مانند هندزفری و قدرت خروجی توجهی نشده بود. بااین حال در جوامع آماری بزرگ‌تر، حتی در‌صورت درنظر نگرفتن برخی از متغیر‌ها درصد خطا بسیار کمتر است.

خبر مرتبط: هشدار! تماس‌ تصویری Zoom ،Teams و Google Meet به قلب و مغزتان آسیب می‌زند