وزارت انرژی ایالات متحده در ماموریت جدیدی از توسعه سریع‌ترین ابررایانه جهان به‌نام «Discovery» خبر داد که 3 تا 5 برابر سریع‌تر از ابررایانه Frontier عمل خواهد کرد.

رقابت ساخت سریع‌ترین ابررایانه با اعلام وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) شروع‌شده که می‌تواند در رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. اخبار نشان می‌دهد ابررایانه جدید ایالات متحده چندین برابر از سوپرکامپیوتر Frontier سریع‌تر خواهد بود. وزارت انرژی ایالات متحده آمریگا مناقصه‌ای را منتشر کرده که هدف آن تکمیل تولید ابررایانه جدید «Discovery» تا پایان سال 2027 یا اوایل 2028 میلادی خواهد بود؛ به‌این‌معنی که دهه آینده باید منتظر تغییرات عظیمی در تکنولوژی باشیم.

در‌حال‌حاضر، سریع‌ترین ابررایانه Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge قرار دارد که می‌تواند عملکرد نظری 1.3 اگزافلاپس را تولید کند؛ این ابررایانه از 8,699,904 هسته پردازشی بهره می‌برد و از ماه اردیبهشت 1401 تاکنون در رتبه یک فهرست 500 ابررایانه برتر قرار دارد. گفته می‌شود «Discovery» به 6.5 اگزافلاپس عملکرد نظری می‌رسد و به قله جدیدی در جهان ابررایانه‌ها دست می‌یابد.

ابررایانه‌ها برای امنیت ملی ایالات متحده حیاتی هستند و به‌توسعه فناوری نظامی آن کمک می‌کنند؛ اکنون، Discovery از بارهای پیشرفته ازجمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مراقبت می‌کند و درعین‌حال بهره‌وری انرژی بهتری را ارائه می‌دهد. وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد که این ابررایانه 3 تا 5 برابر قوی‌تر از Frontier خواهد بود، اما میزان دقیق عملکرد پردازشی هنوز مشخص نشده است.

مدیر آزمایشگاه محاسبات و علوم محاسباتی ORNL، جورجیا توراسی اظهار کرد ابررایانه Discovery جامعه علمی را قادر می‌سازد تا دنیای واقعی را با سطوح جدیدی از جزئیات شبیه‌سازی کنند. درحقیقت، دیسکاوری به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا مسائلی که به‌سادگی یا انجام‌ آزمایش‌های گوناگون قابل‌حل نیستند را به‌تنهایی بررسی و حل کنند.

علاوه‌براین، شایعاتی مبنی‌بر ساخت ابررایانه‌ای توسط چین با چهار برابر قدرت Frontier به‌گوش می‌رسد. وب‌سایت خبری Knoxville News گزارش کرد چینی‌ها با ابررایانه‌های Sunway و Tianhe-3 را توسعه دادند که قدرت بسیار بالایی دارد، اما اطلاعات محدودی درخصوص عملکرد آن‌ها وجود دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ابررایانه Sunway حدود 39 میلیون هسته دارد که چهار برابر تعداد هسته‌های موجود در Frontier است.