موتور قدرتمند و توانای Unreal Engine 5، تبدیل به چالشی برای قدرت پردازشی کنسول‌های نسل جدید شده و بازی‌ها، خصوصا در ایکس باکس سری اس، به شکلی پردردسر اجرا می‌شوند.

روز گذشته در ویدئویی در یوتیوب، کانال معروف Digital Foundry نگاهی به نسخه بتای بازی Marvel Rivals انداخته و عملکرد اجرایی و جزئیات گرافیکی آن را در همه کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی بررسی و مقایسه کرد. این بازی از یکی از ویژگی‌های بسیار چشم‌نواز این موتور، یعنی Lumen Global Illumination در کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس استفاده می‌کند اما متاسفانه در رایانه‌های شخصی، به‌نظر می‌رسد که این قابلیت به نوعی محدود شده باشد. به‌نظر می‌رسد این محدودیت به‌دلیل ثابت ماندن کارایی بازی و جلوگیری از افت رزولوشن اعمال شده باشد.

به‌لطف قدرت پردازشی کنسول‌های نسل جدید، بتای بازی Marvel Rivals در رزولوشن دینامیک 1440p اجرا می‌شود و در برخی صحنه‌ها، تا 810p نیز افت می‌کند. متاسفانه اوضاع برای کنسول ضعیف‌تر ایکس باکس سری اس چندان خوب نیست و واضح است که این دستگاه توان اجرای بازی را در سطحی مناسب ندارد. در این دستگاه، شاهد مشکلات فراوانی در زمینه بصری از جمله حذف Lumen Global Illumination، انعکاس‌های مختلف، سایه شخصیت‌ها، کاهش کیفیت بافت‌های کاراکترها و محیط و رزولوشن پایین‌تر هستیم.

رزولوشن هدف در این دستگاه 972p است که متاسفانه در برخی لحظات، برای ثابت نگه‌داشتن نرخ فریم بر روی 60، به 540p نیز افت می‌کند! بازی در 95 درصد اوقات در کنسول‌های نسل جدید کارایی مناسبی داشته و خوب اجرا می‌شود اما به گفته Digital Foundry، همین 5 درصد نیز به شدت حس می‌شود زیرا شما در حرکت شخصیت‌های خود به طرز واضحی کندی و تاخیر می‌بینید. متاسفانه چنین مشکلاتی بر روی عناوینی که با موتور Unreal Engine 5 توسعه یافته‌اند، به مرور بیشتر و بیشتر شده است.

با گذر زمان و عرضه شدن بازی‌های مختلف با موتور Unreal Engine 5، متوجه می‌شویم که قدرت پردازشی کنسول‌های نسل جدید برای استفاده از تمامی امکانات این موتور بازی‌سازی کافی نیست. هفته گذشته نیز ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد کارت گرافیک گران‌قیمت و توانای RTX 4080 در ترکیب با یکی از قوی‌ترین و بهترین پردازنده‌های بازار، در اجرای برخی عناوین این موتور با بالاترین تنظیمات ناتوان مانده و حتی نرخ فریم 30 را نیز به صورت ثابت پردازش نمی‌کردند!