تکنولوژی جدید Unreal Engine 5 که در قالب دو ویژگی Lumen و Nanite قرار گرفته، کیفیت تصاویر را از نظر بصری به شدت افزایش داده اما سخت‌افزارتان را به شدت به چالش می‌کشند. حال شاهد ویدئویی از دموی Fantasy Ruins در Unreal Engine 5 با این ویژگی‌ها هستیم.

کاربری به نام Cycu1 مقایسه‌ای از دموی Fantasy Ruins با فعال کردن Nanite و Lumen و بدون فعال کردن آن بارگزاری کرده تا به طرز واضح ببینید که تکنولوژی جدید Unreal Engine 5 تا چه حد کیفیت بصری بافت‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، استفاده از این دو گزینه، تاثیر فراوانی بر روی بر روی سخت‌افزار گذاشته و آن را به چالش می‌کشد. در این ویدئو، دموی مذکور با رزولوشن 1080p اجرا شده و از کارت گرافیک قدرتمند RTX 4080 نیز استفاده شده است. حتی با این کارت، نرخ فریم در صورت فعال کردن دو گزینه جدید، از 120 به محدوده 40 و 50 کاهش می‌یابد که افت بسیار شدیدی محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این دمو، در حد و اندازه بازی‌هایی که بازار عرضه می‌شوند بهنیه نشده و به همین دلیل فشاری مضاعف بر سخت‌افزار وارد می‌کند. با این حال، می‌توانیم مطمئن شویم که سخت‌افزارهای حال حاضر آمادگی کافی برای روبرو شدن با همگی قابلیت‌های Unreal Engine 5 را ندارند.

Unreal Engine 5

درست است که نسل حاضر کنسول‌های بازی در اجرای عناوین مختلف با فعال سازی ویژگی‌های Nanite و Lumen ناتوان هستند اما ممکن است در آینده و با عرضه پلی‌استیشن 5 پرو این قضیه دستخوش تغییر شود. این دستگاه که تغییراتی در زمینه سخت‌افزار داشته و می‌تواند ری تریسینگ را نیز به شکلی بهتر و قدرتمندتر پردازش کند، احتمال دارد بتواند حداقل از گزینه Lumen به صورت سخت‌افزاری پشتیبانی کند و نمونه‌ای از این زیبایی بصری را به بازیکنان کنسولی نیز هدیه دهد. قابل ذکر است که این گزینه‌ها در حال حاضر بر روی کامپیوترهای قدرتمند قابل اجرا هستند.

آخرین نسخه از موتور بازی سازی Unreal Engine 5 که عرضه شده، نسخه 5.4 است که از نظر کارایی نیز بهبودهایی با خود به همراه دارد و کاربران می‌توانند راحت‌تر از آن استفاده کنند. اطلاعات بیشتر در مورد این موتور قدرتمند و بسیار کاربردی را می‌توانید از سایت خودش پیدا کنید.