به‌تازگی گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی، مانند Pixel Screenshots و Pixel Studio، هنگامی‌که قفل بوت‌لودر دستگاه Pixel باز می‌شود، از کار می‌افتند.

سری Pixel 9 که در رویداد Made by Google 2024 معرفی شد، با قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و به ستاره اصلی این رویداد تبدیل شد. بسیاری از کاربران خوش‌شانس توانسته‌اند مدل‌های جدید را تهیه کرده و ویژگی‌ها و پیشرفت‌های نوآورانه آن را تجربه کنند. اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای خریداران هیجان‌انگیز بوده‌اند، اما برخی از کاربران در استفاده از این ویژگی‌ها هنگام باز بودن قفل بوت لودر دستگاه با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

به‌طور کلی، باز کردن قفل بوت لودر دستگاه به کاربران امکان دسترسی به قابلیت‌های بیشتری را می‌دهد، زیرا می‌توانند سیستم‌عامل‌های سفارشی نصب کرده و حتی برنامه‌های از پیش نصب شده‌ی غیرضروری را حذف کنند. اگرچه این روش معمولاً مفید است، اما توصیه می‌شود آن را با دستگاه‌های Google Pixel امتحان نکنید، زیرا برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی داخلی از کار می‌افتد و عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد.

هوش مصنوعی در Pixel 9

بسیاری از کاربران به انجمن‌های XDA مراجعه کردند تا تجربیات خود را در مورد باز کردن قفل بوت لودر و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد برخی از ویژگی‌های کلیدی دستگاه به اشتراک بگذارند. این کاربران گزارش دادند که پس از باز کردن قفل بوت‌لودر، ویژگی‌هایی مانند هوش مصنوعی Pixel Screenshots، Call Notes، Pixel Studio و حتی به‌روزرسانی‌های آب و هوای مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه جدید Pixel Weather از کار افتاده‌اند.

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهند برخی از ویژگی‌های کلیدی در سری Pixel 8 و 9 پس از باز شدن قفل بوت‌لودر از کار می‌افتند. علاوه بر این، طرح تبلیغاتی Google Gemini Advanced که دسترسی رایگان به قابلیت‌های پیشرفته را فراهم می‌کند، در صورت باز بودن قفل بوت‌لودر به دلیل به خطر افتادن امنیت دستگاه، غیرفعال می‌شود.

کاربران تلاش‌های مختلفی برای حل این مشکل انجام داده‌اند. برخی گزارش کرده‌اند که نصب ماژول‌های Magisk به آن‌ها کمک کرده است تا به برخی از ویژگی‌ها دسترسی پیدا کنند، اما دیگران تغییر اثر انگشت دستگاه به یک مدل سری Pixel 9 را به‌عنوان راه حل پیشنهاد می‌دهند. اگرچه این راه‌حل‌ها در برخی شرایط کار کنند، اما تنها راه مطمئن برای رفع این مشکل، لغو روت و قفل کردن مجدد بوت‌لودر است.

هنوز انگیزه دقیق گوگل برای محدود کردن دسترسی به برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های روت‌شده یا با بوت‌لودر آنلاک مشخص نیست. با این حال، این اقدام می‌تواند به فرآیند تأیید امنیت و یکپارچگی مرتبط باشد که پیش از فعال‌سازی برخی ویژگی‌ها، اطمینان حاصل می‌کند که دستگاه بدون تغییر و دستکاری است.

گوگل هنوز به طور رسمی در مورد این محدودیت در دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی که توسط برخی از کاربران مطرح شده، اظهار نظری نکرده است. با این حال، به نظر می‌رسد کمپانی گوگل بررسی‌های امنیتی را در سیستم خود اعمال کرده که منجر به غیرفعال شدن برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در سری Pixel 9 می‌شود. در حال حاضر، کاربران می‌توانند از راه‌حل‌های موقت استفاده کنند تا زمانی که گوگل این مشکل را برطرف کرده یا بیانیه‌ای رسمی در این خصوص منتشر کند.