براساس ادعاهای دانشجویان دانشگاه محمدبن زاید، هوش مصنوعی «جیس» (Jais) از ۱۳ میلیارد پارامتر و کد‌های دستوری بهره می‌برد و بسیار قو‌ی‌تر از سایر مولد‌های هوش مصنوعی به‌ زبان عربی است.

کشور امارات در یک همکاری مشترک با کمپانی سریبراس توانست یک مدل هوش مصنوعی بسیار پیشرفته تحت‌عنوان جیس را معرفی کند. مولد یادشده می‌تواند داده‌ها عمومی و کد‌های کامپیوتری را به‌زبان عربی و انگلیسی برای تقویت و افزایش قابلیت‌هایش ترکیب کند؛ شاید جالب باشد بدانید که نام هوش مصنوعی جیس از بلندترین قله در امارات متحده عربی گرفته شده است.

مهندسان و محققان کمپانی آمریکایی سریبراس اظهار کردند که مولد هوش مصنوعی جیس می‌تواند تفاوت‌های زبانی گویش‌های مختلف زبان عربی را به‌تصویر بکشد و قادر است بافت و ارجاعات فرهنگی میان قبایل اعراب را به‌خوبی درک کرده و آن‌ها را بسیار دقیق‌تر و مرتبط‌تر ارائه دهد. البته در یک سخنرانی اعلام شد این هوش مصنوعی تنها برای استفاده ارگان‌های دولتی، بخش‌های نظامی، انرژی و پیش‌بینی آب‌وهوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندین سازمان دولتی و خصوصی در امارات متحده عربی درخواست استفاده از هوش مصنوعی جیس (Jais) کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به وزرات امور خارجه، وزرات صنایع و فناوری پیشرفته، وزارت بهداشت، هواپیمایی اتحاد و شرکت ملی نفت امارات اشاره کرد. هنوز هیچ اطلاعاتی مبنی‌بر آزاد شدن کاربری این مولد برای شهروندان اماراتی وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده دولت مجوز آن را صادر کند.

هوش مصنوعی جیس روی بزرگ‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان به نام «Condor Galaxy» آموزش دیده و توسط G42 و سریبراس در ماه ژوئیه با استفاده از ۱۱۶ میلیارد توکن عربی و ۲۷۹ میلیارد توکن انگلیسی ظرف مدت‌زمان ۲۱ روز توسعه یافت. همچنین، کمپانی‌های مذکور اظهار کردند جیس با جمع‌آوری محتوا به‌زبان عربی به‌صورت مداوم گسترش می‌یابد.

هوش مصنوعی امارات

توکن‌ بلوک‌های سازنده زبان برای یک مدل زبان بزرگ (LLM) است که واحد اصلی متن یا کد را برای پردازش یا تولید زبان دراختیار مولد قرار می‌دهند. براساس گزارشی از وب‌سایت خبری WorldData، زبان عربی یکی از رایج‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که بیشتر از ۴۰۰ میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. عربی زبان اول و رسمی ۲۲ کشور و زبان دوم ۱۱ کشور محسوب می‌شود، اما تنها یک درصد از محتوای اینترنتی به زبان عربی تولید می‌شود.

توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی جیس (Jais) می‌گویند درحال جمع‌آوری اطلاعات گسترده برای منابع آفلاین هستند و پروژه آن به‌صورت جدی آغاز شده است. مهندسان سریبراس بر این‌باورند که اتخاذ چنین روشی می‌تواند به تقویت زبان عربی و افزایش محتوا توسط کاربران کمک شایانی بکند. همچنین این شرکت به‌دنبال پیدا کردن روشی برای ترکیب عربی و انگلیسی برای بهبود زبان عربی هستند، اما احتمالا دست‌یابی به چنین فرآیندی می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد.

طی دو سال اخیر با معرفی هوش مصنوعی، کشورهای زیادی به‌دنبال توسعه و بومی‌سازی پلتفرم‌های هوش مصنوعی هستند که از مولد‌های زبان بزرگ (LLM) برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، ماه گذشته، چین قوانین جدیدی برای استفاده از مدل زبان بزرگ برای تولید محتوا تصویب کرد که مولد‌های هوش مصنوعی را با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌کند. درهمین‌راستا، مقامات با پیا‌ده‌سازی قوانینی مشابه روی هوش مصنوعی جیس به آن آموزش دادند تا خارج از چارچوب‌های منطقی و حساسیت‌های فرهنگی و مذهبی خاورمیانه محتوایی تولید نکند.

دخالت‌های مشاور امنیت ملی امارات، شیخ تهنون بن زاید آل نهیان، در توسعه جیس نیز باعث ایجاد نگرانی‌های گسترده‌‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی و کارت‌های گرافیکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای ایالات متحده آمریکا شده است؛ همین امر باعث شد تا دولت بایدن دستور دهد صادرات کارت‌های گرافیکی انویدیا به این کشور کاهش یابد.

اخبار مرتبط: