امروز پس از مدت‌ها، نسخه مک اپلیکیشن توییتر یا همان شبکه اجتماعی ایکس حذف شد و حال، نسخه پایه آیپد جایگزین آن بر روی مک‌بوک‌های اپل شده است.

در سال 2019، نسخه مک اپلیکیشن توییتر در سیستم عامل macOS Catalina عرضه شد. این نسخه اولین ورژن توییتر برای مک نبود اما به لطف فریمورک Catalyst، سازندگان اپلیکیشن می‌توانستند به‌راحتی کدهای مربوط به نسخه iOS را در این نسخه نیز اعمال کنند و برای سیستم عامل macOS مجبور به نگارش دوباره کدهای مخصوص نشوند. بااین‌حال، وقتی در سال 2022 ایلان ماسک توییتر را خریداری کرد، کار بر روی نسخه مک به طور کامل متوقف شد.

با متوقف شدن کار بر روی نسخه مک اپلیکیشن توییتر، این نسخه روز به روز قدیمی‌تر شده و هیچکدام از قابلیت‌ها یا تغییرات جدید را دریافت نمی‌کرد که باعث وقوع ایرادات مختلفی در آن می‌شد. برای مثال، جهت خواندن پست‌هایی که بیش از 280 کلمه بودند، باید به نسخه وب این اپلیکیشن مراجعه می‌کردید. بسیاری از قابلیت‌هایی که از 2022 عرضه شد، از جمله For You، در این نسخه در دسترس نبوده و به‌طور کلی، کاربران با ورژنی آزاردهنده از توییتر مواجه شدند.

پس از سپری شدن دو سال بدون هیچ آپدیتی، نسخه مک اپلیکیشن توییتر در این هفته به‌صورت کامل از اپ استور حذف شد و اعلانی بر روی دستگاه، کاربران را مجبور به خروج از اپلیکیشن کرد. البته می‌توانید این اعلان را رد و به استفاده از توییتر ادامه دهید اما با نسخه‌ای ضعیف و قدیمی مواجه می‌شوید که چیزی جز دردسر برایتان ندارد. کمی بعد از حذف این ورژن، نسخه آیپد توییتر بر روی اپ استور سیستم‌های مک ظاهر شد.

در مراسم WWDC 2020 اپل عنوان کرد که سری مک‌های جدیدش، از تراشه‌های Apple Silicon بهره می‌گیرند و بدین ترتیب، تا زمانی که توسعه‌دهندگان محدودیتی اعمال نکنند، قادر به اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد خواهند بود. متاسفانه بسیاری از توسعه‌دهندگان علاقه‌ای نداشته و کاری برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های خود در مک انجام ندادند. اصولا اجرای این اپلیکیشن‌ها راحت بود اما باز هم دردسرهایی ایجاد می‌شد که ظاهراً به‌همین دلیل، توسعه‌دهندگان از توجه به این ویژگی خودداری کردند.

برخلاف نسخه‌های قبلی، در مک بوک‌های دارای تراشه‌های جدید، برای اجرای اپلیکیشن‌های آیپد نیاز به هیچ تغییری در خود برنامه ندارید. البته در همان روزهای اول، قول عملکردی بدون ایراد به شما داده نمی‌شود اما به‌طور کلی، اپلیکیشن‌ها به شکلی پایدار قابل استفاده هستند. این ویژگی می‌تواند خبر خوبی برای تیم‌های توسعه‌دهنده کوچک باشد که نیروی کافی برای ساخت نسخه‌ای مربوط به مک ندارند. به‌نظر می‌رسد بعد از اخراج‌های زیادی که کارمندان شبکه اجتماعی ایکس از 2022 تا 2023 تجربه کردند، حال استفاده از این ویژگی برای اجرای توییتر در مک، راه چاره‌ای هوشمندانه باشد.

جایگزین شدن نسخه مک اپلیکیشن توییتر با نسخه آیپد، تجربه‌ای ساده‌تر، روان‌تر و راحت‌تر از نسخه وب در اختیارتان می‌گذارد. معمولاً نسخه وب مصرف بالاتری نیز دارد و قدرت پردازشی دستگاه را بیشتر از یک اپلیکیشن مصرف می‌کند. علاوه‌بر آن، گاهی اوقات نوتیفیکیشن‌ها نیز در این نسخه کار نمی‌کنند که به همین دلیل، استفاده از آن می‌تواند دردسرهایی داشته باشد.

نسخه قدیمی اپلیکیشن توییتر به‌دلیل دریافت نکردن آپدیت‌های جدید، پر از ایراد و باگ‌های مختلف شده بود و هر بار به نوعی کاربران را آزار می‌داد. برای مثال، بنرهای پروفایل‌ها در این نسخه دیگر لود نمی‌شدند یا سرچ کردن برای توییتی خاص، هیچ نتیجه‌ای نداشت. گاهی اوقات، اپلیکیشن به‌طور کامل قفل شده و عملکردش متوقف می‌شد که هیچ راهی جز بستن آن وجود نداشت.

حال با تجربه نسخه آیپد اپلیکیشن توییتر، می‌توانید از جدیدترین آپدیت‌هایی که در این دو سال عرضه شده و تمامی امکانات آن، بدون دردسر استفاده کنید و همیشه نیز آپدیت بمانید. حال قابلیت‌هایی چون جستجوی بوک‌مارک‌ها، مقالات ایکس، اشتراک Creator، ریپلای و ریکشن در قسمت پیام‌های شخصی و ویژگی‌های مربوط به شخصی‌سازی اشتراک پریمیوم در دسترستان قرار گرفته و می‌توانید از تمامی آنان استفاده کنید.

لازم به‌ذکر است که حتی نسخه آیپد اپلیکیشن توییتر نیز به‌طور کامل آپدیت نیست. برای مثال، قابلیت تایملاین استریمینگ هنوز در این نسخه تعبیه نشده است. در نسخه قدیمی این اپلیکیشن در مک، می‌توانستید بخش تایم‌لاین خود را پین کنید و بدین ترتیب، پیام‌های جدید بدون نیاز به تعامل با اپلیکیشن، در قسمت بالایی آن ظاهر می‌شدند. باگی نیز در این نسخه وجود دارد که چیزی که در قسمت سرچ تایپ می‌کنید، دیده نمی‌شود. احتمال می‌رود این مشکل مربوط به نسخه بتای سیستم عامل macOS Sequoia باشد.

به طور کلی، بهتر بود نسخه مک اپلیکیشن توییتر به صورت رسمی ادامه پیدا می‌کرد و از آن پشتیبانی می‌شد. با‌این‌حال، وجود نسخه آیپد نیز نیاز به وب اپلیکیشن را از بین برده و از مصرف 1 تا 2 گیگابایت رم و افزایش فشار بر روی سیستم، جلوگیری می‌کند. باید دید این اپلیکیشن در آینده چه آپدیت‌هایی دریافت می‌کند و آیا شاهد بهینه‌تر شدن برای سیستم‌های مک خواهیم بود یا خیر.