شرکت TSMC، غول تایوانی تولید تراشه، در آستانه‌ آغاز تولید آزمایشی تراشه‌های 2 نانومتریش قرار دارد.

شرکت اپل همواره در خط مقدم توسعه‌ فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌ دستگاه‌های هوشمند قرار داشته است. بهره‌گیری از نسل جدید پردازنده‌های A17 Pro و M3 در محصولات این کمپانی، گواهی بر این ادعاست. این پردازنده‌ها بر پایه‌ معماری 3 نانومتری کمپانی TSMC ساخته شده‌اند که سال گذشته با معرفی گوشی هوشمند آیفون 15 پرو و مک‌بوک پرو رونمایی شد. معماری 3 نانومتری، جهشی قابل‌توجه در عرصه‌ پردازش مرکزی (CPU) و پردازش گرافیکی (GPU) به همراه داشته است.

علاوه‌براین، اپل با به‌کارگیری تراشه‌ M4 در مدل‌های جدید آیپدپرو OLED، عزمش را برای ارتقاء همه‌جانبه‌ عملکرد دستگاه‌هایش جزم کرده‌ است. این تراشه نیز بر پایه‌ همان معماری 3 نانومتری TSMC ساخته شده است، اما از نظر کارایی و بازدهی انرژی، شاهد بهبودهای جزئی اما مؤثری هستیم.

کمپانی TSMC، بنا به‌گزارش‌های ET News، از هفته‌ آینده تولید آزمایشی تراشه‌های 2 نانومتری را با هدف عرضه‌ انبوه در سال 2025 آغاز می‌کند. این تست‌ها در کارخانه‌ باوشان TSMC در شمال تایوان انجام خواهد شد. تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای این مرحله‌ آزمایشی پیش‌تر در سه‌ماهه‌ دوم به این کارخانه منتقل شده بود.

شرکت TSMC

به‌احتمال‌زیاد، خانواده‌ آیفون 17 نخستین دریافت‌کننده‌ این تراشه‌های پیشرفته خواهند بود. فرایند تولید 2 نانومتری به‌این‌معناست که تعداد بیشتری ترانزیستور در فضای کوچک‌تری جا داده می‌شود که در نهایت منجربه سرعت بالاتر انتقال داده و صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد شد.

نسل بعدی تراشه‌های اپل، با نام M5، عملکردی به مراتب بهتر و مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به M4 خواهد داشت. این‌خبر، نویدبخش پیشرفت‌های قابل‌توجهی برای لپ‌تاپ‌ها و آیپدهای سال آینده‌ اپل است. انتظارمی‌رود تراشه‌ M5، در مقایسه با تراشه‌های فعلی مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری، بین 10 تا 15 درصد افزایش عملکرد و تا 30 درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشد. به احتمال زیاد، تراشه‌ A18 Pro در سری آیفون 17 پرو نیز شاهد جهش‌های مشابهی در عملکرد خواهد بود.

تولید تراشه 2 نانومتری TSMC هم اکنون‌ در مراحل اولیه‌ تست و ارزیابی قرار دارند. فرایند «خواندن» کامل این تراشه‌ها، که شامل تجزیه و تحلیل جامع عملکرد و مشخصات آن‌ها می‌شود، ممکن است زمان‌بر باشد. گرچه برنامه‌های تولید انبوه TSMC تاکنون طبق جدول زمانی پیش می‌رود، بروز هرگونه چالش فنی در تراشه‌ها یا فرآیند تولید می‌تواند منجربه تأخیر احتمالی شود. چنین تأخیرهایی به صورت بالقوه می‌توانند محدودیت‌هایی را در تأمین قطعات برای اپل ایجاد کرده و در نتیجه، عرضه‌ برخی از محصولات این شرکت را با تأخیری چند هفته‌ای یا چند ماهه مواجه سازند.

دستیابی به بازدهی (Yield) پایدار در فرآیند تولید، یکی از اهداف کلیدی TSMC است. بازدهی بالا مستقیماً بر تأمین به موقع و باکیفیت قطعات برای مشتریان، از جمله اپل، تأثیرگذار است. این شرکت علاوه‌بر تأمین تراشه‌های پیشرفته برای اپل، نیازهای سایر مشتریان خود را نیز مدیریت می‌کند. بااین‌حال، باتوجه به اینکه اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری، بخش قابل‌توجهی از درآمد TSMC را تشکیل می‌دهد، تأمین حداکثری سفارشات تراشه‌های 2 نانومتری برای این شرکت، از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. دستیابی به بازدهی پایدار در تولید این نسل جدید از تراشه‌ها، زمینه‌ساز منافع مشترک و موفقیت هردوطرف، یعنی TSMC و اپل، خواهد شد.

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، خانواده‌ آیفون 17 به احتمال زیاد نخستین دریافت‌کننده‌ تراشه‌های 2 نانومتری کمپانی TSMC خواهند بود. پس از عرضه‌ این گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود نسل جدید مک‌بوک پروهای 14 و 16 اینچی نیز از این تراشه‌های قدرتمند بهره‌مند شوند.