یک منبع خبری آگاه می‌گوید TSMC برای رهبری صنعت نیمه‌رسانا و تراشه از ماه آینده ساخت اولین کارخانه اروپایی را در آلمان آغاز می‌کند.

براساس آخرین اخبار فناوری، TSMC مسیری رهبری جهانی را در صنعت نیمه‌رسانا و تراشه دنبال می‌کند، چراکه تمام سازندگان گوشی‌ و سایر دستگاه‌های هوشمند برای ساخت پردازنده‌های قدرت‌مند از لیتوگرافی‌های این کمپانی تایوانی استفاده می‌کنند. تاسیسات بزرگ در آریزونا، ایالات متحده آمریکا ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه لیتوگرافی با فناوری‌های مختلف دارد، اما TSMC قصد دارد حضورش را در قاره اروپا پررنگ‌تر کند؛ ازاین‌سو، می‌تواند به‌صورت کسترده‌تری با Intel Foundry رقابت کند.

وب‌سایت خبری Nikkei Asia می‌گوید TSMC به‌زودی روند تولید کارخانه اروپایی را در آلمان آغاز می‌کند و احتمالا سال 2027 میلادی به‌بهره‌برداری می‌رسد. همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی‌های بومی Bosch و NXP به‌همراه Infineon با تایوانی‌ها همکاری کرده و حدود 10 درصد از سهام از TSMC گرفته‌اند؛ بنابراین، TSMC تنها 70 درصد از سهامش را در آلمان دراختیار خواهد داشت؛ دولت آلمان نیز با این غول تایوانی همکاری کرده و 3.5 میلیارد یورو یارانه به آن‌ها اختصاص داده که گفته می‌شود نیمی از هزینه‌های کارخانه را پوشش می‌دهد.

کارخانه TSMC در آلمان

از نظر تولید فناوری‌ها و ویفر لیتوگرافی، گفته می‌شود TSMC در آلمان ابتدا روی CMOS 28/22 نانومتری و FinFET 16/12 نانومتری تمرکز می‌کند، با فضای گسترش براساس تقاضای پیش‌بینی‌شده به فناوری‌های پیشرفته سوئیچ می‌کند. همچنین، این کارخانه 2000 شغل حرفه‌ای با فناوری پیشرفته ایجاد می‌کند و یک پیشرفت برای اتحادیه اروپا خواهد بود. TSMC تمرکزش را به‌سمت گسترش قابلیت‌های منطقه‌ای نیمه‌رسانا ازطریق قوانین اتحادیه اروپا تغییر داده و احتمالا به‌دنبال یک یارانه 43 میلیارد یورویی است.

باتوجه‌به اینکه کارخانه اینتل در آلمان مسئول ساخت فناوری پیشرفته‌ای مانند 18A خواهد بود، اوضاع برای رقبایی مانند اینتل در منطقه سخت‌‌تر می‌شود. هزینه‌های بالای مرتبط با چنین خطوط تولیدی، دولت محلی یارانه‌های اضافی را برای Team Blue رد کرده و همین امر باعث برهم‌خوردن تعادل اقتصادی بیشتر می‌شود. با ورود TSMC به منطقه، شاهد رقابت شدیدتری از IFS باشیم، اما این موضوع فعلا نامشخص است.