گزارش‌ها نشان می‌دهد سه کمپانی بزرگ اپل، کوالکام و مدیاتک برای دستیابی به معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3E فشار شدیدی را به کمپانی تایوانی TSMC می‌آورند تا بتواند با تلاش بیشتر به‌ظرفیت ماهانه ۱۰۰ هزار ویفر در ماه برسد.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی تایوانی TSMC اواسط سال‌جاری میلادی از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3B رونمایی کرد که می‌تواند توان و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند را به‌طرز غیرقابل‌تصوری افزایش دهد. درحال‌حاضر، اپل تنها مشتری TSMC محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۳ میلادی از آن برای تولید سری آیفون ۱۵ پرو استفاده کرد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد TSMC سال آینده فناوری N3E را با ظرفیت بالاتر معرفی می‌کند تا کمپانی‌های بیشتری از آن بهره‌مند شوند.

براساس آخرین گزارش‌ها از وب‌سایت خبری China Times، معماری ۳ نانومتری TSMC برای برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سرعت و توان تراشه‌های موبایل و کارت‌های گرافیک افزایش یابد. همچنین، گزارش این خبرگزاری می‌گوید TSMC می‌تواند در ماه بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ ویفر تولید کند، اما انتظار می‌رود این میزان ظرفیت در سال ۲۰۲۴ میلادی با جهش عظیم به ۱۰۰/۰۰۰ واحد در ماه برسد تا کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، کوالکام، مدیاتک و انویدیا بتوانند از آن بهره‌منده و محصولات فوق‌العاده جذابی را برای کاربران بسازند.

افزایش ظرفیت معماری 3 نانومتری TSMC

باتوجه‌به علاقه تراشه‌سازان به معماری پردازشی ۳ نانومتری، انتظار می‌رود تغییرات گسترده‌ای در سود سالیانه TSMC صورت بگیرد؛ به‌عنوان‌مثال، اپل برای تولید تراشه قدرت‌مند A17 Pro از ۹۰ درصد ظرفیت این کمپانی بزرگ تایوانی استفاده کرد که باعث کسب درآمد ۳.۱ میلیارد دلاری دراین بخش شد. اکنون، پیش‌بینی‌ها می‌گوید سفارش‌های نسل دوم معماری ۳ نانومتری توسط سایر کمپانی‌ها می‌تواند باعث افزایش درآمد چشمگیری در سال ۲۰۲۴ شود.

به‌عبارتی دقیق‌تر، کوالکام و مدیاتک به‌عنوان دو قدرت جهانی در تولید تراشه‌های پرچمدار قصد دارد از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC با فناوری N3E استفاده کنند؛ به‌همین‌دلیل، سال آینده گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ قدرت پردازشی بالاتری خواهند داشت. ازسوی‌‌دیگر، همین موضوع باعث می‌شود TSMC درآمد بیشتری داشته باشد؛ اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کمپانی‌های بزرگ تراشه‌سازی با ضررهای مالی همراه شوند، چراکه قیمت هریک از زیرلایه‌ها باید ۲۰۰۰۰ دلار هزینه کند که تنها ۵۵ درصد بازدهی دارد.

آخرین آمارها نشان می‌دهد خانواده پردازنده M3 برای اپل بیشتر از یک میلیارد دلار هزینه داشته که نشان می‌دهد کمپانی‌های کوالکام و مدیاتک باید هزینه‌های مشابهی را برای دستیابی به معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC بپردازند. باوجود شکاف نسلی بین اندرویدی‌ها و اپل، سال ۲۰۲۴ بسیار متفاوت خواهد بود و بیشتر مجموعه‌های تراشه‌سازی از فناوری یکسانی بهره‌مند می‌شوند تا دنیای رقابت به اوج برسد. درصورت انتشار اخبار تازه‌تر از مجموع درآمدهای TSMC آن را درسریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

یک گزارش جدید نشان می‌دهد کمپانی‌های بزرگ تراشه‌سازی قصد دارند از معماری ۳ نانومتری N3E برای سال آینده استفاده کنند.

اخبار مرتبط: