کمپانی گوگل به‌صورت رسمی در رویداد Google I/O 2024 قدرت‌مندترین و کم‌مصرف‌ترین تراشه هوش مصنوعی نسل ششم تانسور را تحت‌عنوان Trillium معرفی کرد.

واحد پردازشگر تانسور گوگل شبیه‌به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا کار می‌کنند که به‌عنوان محبوب‌ترین سخت‌افزاری‌های هوش مصنوعی شناخته می‌‌شود! اکنون، غول آمریکایی با معرفی تراشه Trillium را امیدوار است که رقابت گسترده‌ای با کمپانی انویدیا و سایر سازندگان محبوب در حوزه هوش مصنوعی آغاز کند. درحقیقت، تراشه Trillium نسل ششم پردازنده‌های تانسور محسوب می‌شود که پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی روی آن پیاده‌سازی شدند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین موضوع می‌پردازیم.

مدیرعامل Google Cloud، امین وضات، در رویداد Google I/O 2024 اعلام کرد واحد پردازشگر تانسور تراشه Trillium درمقایسه‌با سایر پردازنده‌های هوش مصنوعی قدرت بسیار بیشتری دارد و مصرف بسیار پایینی دارد و درحقیقت به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین پردازنده وارد بازار جهانی خواهد شد! گوگل ادعا می‌کند قدرت رایانشی و پردازشی آن 4.7 برابر بیشتر v5e است که پیش‌ازاین قدرت‌مندترین تراشه هوش مصنوعی بود! گوگل تلاش‌های بسیار زیادی برای گسترش واحدهای ماتریس یا همان MXU کرده که کمک بسیار زیادی به افزایش کلاک ‌اسپید پردازنده می‌کند.

علاوه‌براین، پردازنده‌های گرافیکی Trillium از دو برابر ظرفیت حافظه و پهنای باند تراشه‌های انویدیا را ارائه می‌کند؛ همچنین، گوگل گفت پهنای باند Interconnect Interchip نیز دو برابر شده که سرعت انتقال اطلاعات بی‌نظیری را ارائه می‌کند! به گفته امین وضات، این پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بهبود قابل‌توجهی در زمان آموزش و تأخیر مدل‌های زبان بزرگ ایجاد می‌کند. همچنین، نوآوری دیگری از نسل سوم SparseCore در تراشه تریلیوم وجود دارد که یک شتاب‌دهنده اختصاصی برای پردازش‌های بزرگ روی سیستم‌های هوش مصنوعی قرای می‌گیرد.

نسل سوم واحد پردازشگر تانسور تراشه تریلیوم می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی را آموزش دهد تاخیر کمتری در ارائه اطلاعات و قابلیت‌های مختلف داشته باشد! مدیرعامل Google Cloud اظهار کرد حدود بهره‌وری انرژی پایین تا 67 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که به‌معنای هزینه‌ کمتر که کربن کمتری نسبت‌به واحد پردازشگر v5e تولید می‌کند. گوگل می‌گوید هنگام معرفی تراشه Trillium گفت قابلیت مقیاس‌پذیری این پردازنده بیشتر از 256 واحد پردازشگر تانسور است که پهنای باند بالایی را دراختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

نوآوری جدید دیگر، نسل سوم SparseCore است که یک شتاب دهنده تخصصی برای پردازش جاسازی های بسیار بزرگ موجود در سیستم های رتبه بندی و توصیه های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی است. با این کار، TPU های Trillium قادر خواهند بود نسل بعدی مدل های پایه هوش مصنوعی را آموزش دهند و با تأخیر و هزینه بسیار کمتر به آنها خدمت کنند. به گفته امین، آنها در عین حال بهره وری انرژی را تا 67 درصد به ارمغان می آورند، به این معنی که هزینه های جاری کمتر و ردپای کربن کمتری نسبت به TPU v5e دارند.