در شهریور ماه گذشته، خبرگزاری جی.پی مورگان ادعا کرد که اپل ممکن است تا 25 درصد از سهم تولید آیفون‌ها را تا سال 2025 به هند منتقل کند. اما امروز مقاله‌ای در خبرگزاری صبح چین منتشر شد که می‌گوید این سهم تولید می‌تواند تا 2027 به 50 درصد هم برسد. طبق گزارش‌های رسیده، اپل حجم سفارشات تولید آیفون‌هایش را از تأمین‌کنندگان چینی‌ کاهش داده است که اتفاقا تأثیر منفی روی برآوردهای مالی و ارزش سهام این شرکت خواهد داشت.

امروزه تقریبا 5 درصد از تولیدات آیفون‌ها در هند انجام می‌شود. اگرچه اخیرا، چند هفته بعد از شروع پروسه تولید آیفون‌های جدید در چین، اپل به همکاران هندی خود فشار آورد تا سهم بیشتری از مونتاژ گوشی‌های آیفون 14 را برعهده بگیرند. در این میان شایعات حاکی از این است که اپل قصد دارد تولید آیفون‌های سری 15 را به صورت همزمان در چین و هند آغاز کند.

انتقال سهم تولیدات آیفون‌ به خارج از چین

فشار اپل برای انتقال سهم تولیدات آیفون‌هایش به خارج از چین به سایر محصولات این شرکت نیز تسری یافته است. چراکه اپل اخیر سهم زیادی از تولید دستگاه‌های ایرپاد و مک‌بوک خود را نیز به جای چین، به ویتنام واگذار کرده است. تصمیم برای انتقال خطوط تولید به خارج از چین محدود به اپل نیست.

تولید آیفون در هند

چراکه شرکت‌های بزرگ دیگری چون سامسونگ هم به تازگی روند انتقال خط تولید به کشورهای دیگر را آغاز کرده‌اند. این تصمیم به خاطر تمرکز زدایی تولید است. چراکه مشکلات پیش آمده در تحویل سفارشات توسط تأمین‌کنندگان چینی، مخصوصا در دوران همه‌گیری کرونا باعث شد تا کمپانی‌ها تصمیم بگیرند تا همه سیب‌هایشان را در یک سبد نگذارند.

شرکت‌های بزرگ تصمیم گرفته‌اند تا با تنوع بخشیدن به بازارهای تولید، در آینده دچار مشکلات این‌چنینی نشوند. علاوه بر این، مشکلاتی که اخیرا گریبان چین را گرفته‌اند، مانند گرمای زیاد، قطعی برق مداوم و نارضایتی و شورش کارگرانی که از حقوق خود ناراضی هستند، باعث شده تا اعتماد کمپانی‌ها به تأمین‌کنندگان چینی کاهش پیدا کند.

خبر مرتبط: انتقال خط تولید اپل از چین به هند و ویتنام