به گفته افراد آگاه، در هفته‌های اخیر، شرکت اپل برنامه‌های خود را برای انتقال خط تولید اپل از چین تسریع کرده است. اپل به تأمین‌کنندگانش گفته است که برای مونتاژ محصولات این شرکت در سایر نقاط آسیا، به‌ویژه در هند و ویتنام، برنامه‌ریزی فعال‌تری داشته باشند.

اپل به دنبال کاهش وابستگی به مونتاژ کنندگان تایوانی است که تحت لوای رهبری گروه فناوری (Technology Group) هستند. در ارتباط با انتقال خط تولید اپل به خارج از چین در ادامه بیشتر بخوانید.

بروز آشفتگی در شهری که به نام شهر آیفون معروف است، باعث شده تا اپل برای گرفتن این تصمیم، مصمم‌تر شود. در این شهر غول‌پیکر که در ایالت ژنگژو چین قرارگرفته، 300000 کارگر در کارخانه‌هایی که توسط فاکسکان اداره می‌شوند، برای تولید آیفون و سایر محصولات اپل کار می‌کنند. به گفته شرکت تحقیقات بازاری Counterpoint Research، در یک مقطع، این شرکت به‌تنهایی حدود 85 درصد از سری آیفون‌های Pro را تولید می‌کرد.

همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه کارخانه ژنگژو در این ایالت در اواخر آبان ماه پارسال به خاطر اعتراضات خشونت‌آمیز دچار تشنج شد. در ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، کارگرانی دیده شدند که از دستمزدها و محدودیت‌های کووید-19 ناراحت بودند و در اعتراضات خشونت‌آمیز خود اقلامی را به‌طرف مسئولین کارخانه پرتاب می‌کردند و فریاد می‌زدند "برای حقوق خود بایستید!". البته این فیلم‌ها نشان می‌دهد که پلیس ضد شورش هم درصحنه حضورداشته است. کمی بعد وال‌استریت ژورنال هم وقایع نشان داده‌شده در ویدئوها را تأیید کرد.

تولید آیفون از چین خارج می شود

به گفته تحلیلگران و افراد حاضر در زنجیره تأمین اپل، پس از گذشت یک سال از رویدادهایی که وضعیت چین را به‌عنوان یک مرکز تولیدی باثبات تضعیف کرده‌اند، اپل دیگر احساس راحتی نمی‌کند که بخش زیادی از فعالیت‌های تولیدی و تجاری خود را در این کشور انجام دهد. آلن یونگ، یکی از مدیران سابق فاکسکان در ایالات‌متحده می‌گوید: "درگذشته، مردم به خطرات تمرکز مراکز تولید توجه نمی‌کردند. تجارت آزاد یک هنجار بود و همه‌چیز هم بسیار قابل پیش‌بینی بود. اما حالا ما وارد دنیای جدیدی شده‌ایم."

به گفته افرادی که در زنجیره تأمین اپل دخیل هستند، یکی از پاسخ‌ها به این وضعیت این است که شرکت‌های بزرگ از مجموعه بزرگ‌تری از مونتاژ کنندگان استفاده کنند - حتی اگر این شرکت‌ها خودشان هم در چین مستقر باشند. آنها می‌گویند که دو شرکت چینی Luxshare Precision Industry Co. و Wingtech Technology Co در صف اول انتظار برای شروع همکاری با اپل هستند.

در تماس‌هایی که با سرمایه‌گذاران در اوایل سال جاری برقرارشده، مدیران Luxshare گفتند که برخی از مشتریان لوازم الکترونیکی مصرفی، که نامی از آنها برده نشد، نگران مشکلات زنجیره تأمین متمرکز در چین هستند. مشکلاتی که ناشی از اقدامات پیشگیری از کووید-۱۹، کمبود برق و سایر مسائل موجود هستند. آنها گفتند که این مشتریان از Luxshare می‌خواهند تا به آنها کمک کند که فعالیت‌های بیشتری در خارج از چین انجام دهند.

البته بخشی از مشکلات انتقال خط تولید به مسائل مربوط به "معرفی محصول جدید" یا NPI برمی‌گردد. یعنی زمانی که اپل تیم‌هایی را برای همکاری با پیمانکاران خود به‌کار می‌گیرد تا کار ترجمه طرح‌های اولیه و تولید نمونه‌های اولیه محصولات جدید را انجام دهند و یک برنامه دقیق تولیدی را هم تعیین کنند.

خبر مرتبط: انتقال خط تولید تراشه‌های اپل به آمریکا