تلاش‌های دولت هند برای اطمینان از موفقیت سیاست تولید محصولات "ساخت هند" ممکن است به نقطه اوج جدیدی رسیده باشد. چراکه شرکت‌های چینی اوپو، ویوو و شیائومی هم با آغاز صادرات برخی از گوشی‌های هوشمند ساخت هند خود به بازار جهانی موافقت کردند. این تغییر در استراتژی تولید یک موفقیت قدرت‌زای بزرگ برای هند است. دولت مرکزی هند به دنبال یک سیاست راهبردی است که هدف آن تبدیل این کشور به قطب تولید جهانی گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی است.

پیش از این، برندهای چینی قاطعانه از باز کردن مرزهای خود برای صادرات گوشی‌های ساخت هند به خارج از بازار داخلی این کشور خودداری کرده بودند. با این اوصاف این اقدام جدید یک پیروزی بزرگ برای دولت هند است و بخشی از سهم تولید جهانی این شرکت‌ها را به این کشور ارائه می‌کند. این حرکت باعث می‌شود که شرکت‌ها بخشی از حجم صادرات خود را از کارخانه‌های چینی خود به هند منتقل کنند و این یعنی افزایش سهم تولید در هند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این سه شرکت برنامه‌های خود را برای آغاز صادرات محصولات به بازار جهانی از هند نهایی کرده‌اند. این حرکت با اقدامات قبلی اپل و سامسونگ هم مطابقت دارد که پیش از این تصمیم گرفته بودند از تولید محصولاتشان در بستر انحصاری چین خودداری کنند. مقاصد بالقوه صادرات گوشی‌های هوشمند ساخت هند شامل بازار آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است.

لوگو شیائومی اوپو و ویوو

عوامل متعددی وجود دارند که می‌تواند روی آغاز حرکت این سه شرکت چینی تأثیر گذاشته باشند. این عوامل شامل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در برابر سرمایه‌گذاری‌های چین و طرح مشوق مرتبط با تولید (PLI) هم هست. علاوه بر این، شرکت‌های مخابراتی چینی در فهرست ترجیحی تامین‌کنندگان قطعات قرار ندارند و تعدادی از آنها با پیگردهای مالیاتی مواجه هستند. طرح PLI مشوق‌هایی را برای تولید و صادرات محصولات ساخت هند ارائه می‌دهد و این تولیدکنندگان محلی ذینفعان عمده معاملات و توافقات دولتی هستند.

دولت هند در حال تلاش برای بالا بردن ارزش اقتصادی

تصمیم شرکت‌های Oppo، Vivo و Xiaomi برای قرار گرفتن تحت رژیم PLI، دسترسی خودکار به چنین مزایایی را محدود خواهد کرد. دولت هند گفته است که چنین اقداماتی نیاز به تایید رسمی دولت دارد. اما شرکت ویوو قبلا اقداماتی را برای صادرات محصولاتش از هند انجام داده است. با این حال این شرکت اخیرا شاهد مسدود شدن صادرات 15 میلیون دلاری خود توسط تنظیم‌کنندگان دولت محلی بوده است. ویوو می‌گوید این اقدام برنامه‌هایش برای شروع صادرات جهانی از هند را تغییر نمی‌دهد.

هر دو شرکت شیائومی و اوپو نیز در حال ورود به این عملیات هستند. پیش از این، این سه شرکت چینی بیشتر روی تولید و توزیع محصولاتشان در بازار داخلی چین متمرکز بودند. اما با اوضاع نابسامان داخلی کشور، تصمیم گرفته‌اند تا تمرکز بیشتری روی بازار جهانی داشته باشند و سهم تولیداتشان را هم از انحصار کارخانه‌های داخلی خارج کنند.

دولت هند قصد دارد ارزش اقتصادی خود را به بیش از 5 تریلیون دلار برساند و بازار صادرات محور نیز محرک اصلی چنین حرکتی است. هر سه شرکت فناوری چینی می‌گویند که با اهداف دولت هند همسو هستند و برنامه‌های سرمایه‌گذاری در این مسیر را دنبال خواهند کرد.

خبر مرتبط: تاریخ رویداد معرفی پرچم‌داران جدید شیائومی مشخص شد