به‌نقل از یک موسسه پژوهشی، گوشی هوشمند آیفون ۱۵ پرو مکس کمپانی اپل توانست به جایگاه پرفروش‌ترین دستگاه در ماه اکتبر در بازار چین دست پیدا کند و هواوی میت ۶۰ پرو را به‌عنوان یک رقیب سرسخت چینی شکست دهد.

اوایل سال‌جاری میلادی، کمپانی هواوی با معرفی سری میت ۶۰ و میت X5 و پشتیبانی از فناوری ارتباطی شبکه 5G توانست با قدرت به‌دنیای گوشی‌های هوشمند بازگردد؛ درحقیقت، این گوشی‌های هوشمند از تراشه کرین 9000S با معماری پردازشی ۷ نانومتری استفاده می‌کنند که با همکاری کمپانی تراشه‌سازی SMIC به‌بهره‌برداری رسید. آمار نشان می‌دهد کاربران چینی برای حمایت از هواوی روی به‌خرید نسخه‌های مختلف گوشی‌های هوشمند نسل جدید این کمپانی کردند تا در همان روزهای اول رشد چشمگیر 90 درصدی را در بازار داخلی تجربه کند. باوجود حمایت‌های بی‌نظیر شهروندان چینی در بازار این کشور از هواوی، فهرست 5 گوشی هوشمند برتر در ماه اکتبر نشان می‌دهد مدل‌های آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در چین شود.

براساس آمار و نمودار موسسه پژوهشی Counterpoint Research، آیفون ۱۵ پرو مکس حدود ۵ درصد از بازار چین را به‌تنهایی دراختیار دارد و به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشند شناخته می‌شود؛ درگذشته کارشناسان براین‌باور بودند با روند صعودی فروش سری میت ۶۰، هواوی می‌تواند اپل را شکست دهد، چراکه در یک برهه‌زمانی بسیار کوتاه، این غول فناوری چینی توانست از سری پرچمدار آیفون ۱۵ و نسل‌های گذشته پیشی بگیرد. بااین‌حال، اکنون میت ۶۰ پرو با سهم ۴ درصدی در بازار بزرگ چین پشت‌سر آیفون ۱۵ پرو مکس قرار دارد و آیفون ۱۵ پرو با کسب سهم ۴ درصدی، اما فروش بسیار جزئی‌تر در رتبه سوم قرار دارد که جایگاه هواوی را متزلزل می‌کند.

فروش هواوی

علاوه‌براین، ما در جایگاه چهارم گوشی هوشمند Honor X50 را مشاهده می‌کنیم که با کسب 3 درصد از سهم بازار چین توانسته آمار خوبی در ماه اکتبر به‌ثبت برساند؛ در رتبه پنجم، آیفون ۱۵ استاندارد مشاهده می‌شود که با حجم پایین‌تر فروش و کسب 3 درصد از آمار کلی فروش به‌عنوان سومین نسخه از نسل جدید اپل آيفون ۱۵ شناخته می‌شود؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توان گفت، حتی باوجود حمایت‌های بی‌سابقه شهروندان چینی از هواوی، بازهم تاج‌وتخت پادشاهی به غول فناوری ساکن کوپرتینو می‌رسد. چندی‌پیش، مدیرعامل اپل ادعا کرد اپل با قدرت در چین ادامه می‌دهد و هیچ‌یک از کمپانی‌های چینی و غیرچینی نمی‌توانند به‌عملکرد اپل در این بازار نزدیک شوند.

اکنون، باید اشاره کنیم علت محبوبیت آیفون ۱۵ پرو مکس در بازار چین و جهانی به‌دلیل ارتقا مشخصات سخت‌افزاری مانند تراشه A17 Pro، سنسور تله‌فوتو تتراپریسم ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۵ برابری، فریم تیتانیومی، افزایش حافظه رم و حافظه داخلی توانسته توجه بسیاری از کاربران و عاشقان اپل را در دنیای فناوری جلب کند. باوجوداین، هواوی با معرفی میت ۶۰ پرو قصد داشت یک مبارزه بسیار سنگین و سخت را با اپل برای فروش بیشتر در بازار چین آغاز کند، اما آمار نشان می‌دهد پیروزی همواره به اپل تعلق دارد. همچنین، نکته جالبی که در آمار موسسه Counterpoint Research به‌چشم می‌خورد آن است که آیفون ۱۵ استاندارد فروش بالایی دارد، اما‌ آيفون ۱۵ پلاس در این فهرست دیده نمی‌شود.

huawei

درحال‌حاضر، دلایل فروش پایین آیفون ۱۵ پلاس مشخص نیست، اما باید گفت در آماری مشابه، آیفون ۱۴ پلاس نیز فروش فوق‌العاده پایینی داشت که به‌دلیل تفاوت بسیار کم با نسخه استاندارد بود. برهمین‌اساس، اپل تصمیم گرفت با ارتقا سخت‌افزاری و شباهت بیشتر به نسخه پرو سطح فروش را افزایش دهد، اما آمار فروش نشان می‌دهد غول کوپرتینو بازهم در برنامه‌هایش در عرضه آیفون ۱۵ پلاس شکست خورده و احتمالا این نسخه به‌پایانش نزدیک شود. تصورات ما می‌گوید اپل برای افزایش فروش به‌احتمال زیاد نسخه فوق‌العاده محبوب آیفون مینی را بازمی‌گرداند، اما تاریخ دقیقی برای آن نمی‌توان متصور بود، چراکه تعداد نسخه‌های سری آيفون ۱۶ در گزارش‌های قبلی افشا شده است.

وب‌سایت خبری تایوانی TrendForce، در آخرین گزارش‌هایش از فعالیت‌های اپل اعلام کرد این کمپانی بزرگ فناوری با چالش‌های بزرگی در سال 2024 میلادی روبه‌رو می‌شود؛ بااین‌حال، اپل در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم 2023 به سهامدارانش اطمینان داد عرضه‌وتقاضای محصولات اپل به‌خصوص در بازار چین به‌صورت مستمر افزایش می‌یابد که چشم‌انداز خوبی برای نسل‌های آینده و عینک هوشمند واقعیت ترکیبی ویژن پرو خواهد بود. براساس اعلام رسمی، این عینک هوشمند خاص با قیمت پایه 3499 دلار شروع می‌شود و احتمالا آیفون‌های سری ۱۶ و سری ۱۷ با این عینک تعامل خواهند داشت.

اخبار مرتبط: