تبلیغات تیک‌تاک با هوش مصنوعی احتمالا انقلابی در این فضا ایجاد خواهد کرد. این‌قابلیت، امکان به‌کارگیری آواتارهای هوش مصنوعی افراد مشهور و محبوب را در تبلیغات فراهم می‌کند.

پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو محبوب، تیک‌تاک، در راستای توسعه‌ راه‌کارهای نوآورانه‌ بازاریابی، از مجموعه‌ جدیدی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تولیدکننده (generative AI) رونمایی کرده است. این ابزارها با هدف تسهیل فرایند جهانی‌سازی محتوا برای سازمان‌ها و تولیدکنندگان محتوا طراحی شده‌اند. مجموعه‌ مذکور، که برپایه‌ سوئیت تبلیغاتی هوش مصنوعی «سمفونی» بنا شده است، از قابلیت‌های کلیدی همچون آواتارهای دیجیتالی شخصی‌سازی‌پذیر و دوبله‌ زبان بهره می‌برد. تیک‌تاک اذعان می‌دارد که این ابزارها با هدف از میان برداشتن موانع زبانی در حوزه‌ بازاریابی و اعطای امکان «افزودن حس انسانی» به محتوای برندها در شرایطی که استفاده از مدل‌های واقعی یا مجریان مقدور نیست، توسعه یافته‌اند.

تیک‌تاک اولین ابزار از مجموعه‌ جدید هوش مصنوعی خود را معرفی کرد: «آواتارهای دیجیتالی سمفونی». این آواتارها در دونوع دردسترس هستند: پیش‌فرض (stock) و سفارشی. آواتارهای پیش‌فرض براساس بازیگران حرفه‌ای با ملیت‌ها، زبان‌ها و پیشینه‌های مختلف ساخته شده‌اند و برای استفاده‌ تجاری مجاز هستند. درمقابل، آواتارهای سفارشی با شباهت به‌یک‌فرد خاص، مثل یک تولیدکننده‌ محتوا یا سخنگوی برند، ساخته می‌شوند و توانایی صحبت به‌زبان‌های مختلف را دارند. این قابلیت به حساب‌های کاربری امکان می‌دهد با حفظ چهره‌ آشنا، مخاطبان بین‌المللی را جذب کنند. فرقی نمی‌کند از کدام نوع آواتار استفاده شود، ویدیوهای ساخته‌شده با آن‌ها برچسب «تولیدشده با هوش مصنوعی» خواهند داشت.

آواتارهای مجازی افراد مشهور

تکمیل‌کننده‌ مجموعه‌ «آواتارهای دیجیتالی سمفونی»، «دوبله‌ هوش مصنوعی سمفونی» است. این ابزار، راه‌حلی نوآورانه در حوزه‌ «ترجمه‌ جهانی» است و امکان دوبله‌ محتوا به بیش از ۱۰ زبان و گویش از جمله فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی، آلمانی و کره‌ای را برای سازمان‌ها و تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌سازد. تیک‌تاک ادعا می‌کند این ابزار با بهره‌گیری از قابلیت تشخیص خودکار زبان، رونویسی، ترجمه و درنهایت، تولید ویدیویی دوبله‌شده به زبان انتخابی کاربر را به‌صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌دهد.

این رویکرد تازه‌ و تبلیغات تیک‌تاک با هوش مصنوعی برای بازاریابی جهانی، بی‌سابقه نیست. پیش‌ازاین، شاهد تلاش‌های مشابهی از سوی برخی چهره‌های شناخته‌شده بوده‌ایم. برای نمونه، بیست، یوتیوبر معروف، ازقابلیت چندزبانه‌ مسیرهای صوتی یوتیوب برای دوبله‌ ویدیوهای خود به زبان‌های دیگر استفاده می‌کند. اف‌کا twigs، خواننده‌ مطرح، نیز ماه گذشته اعلام کرد نسخه‌ «دیپ‌فیک» چندزبانه‌ای از خودش را برای تبلیغ جهانی آثارش ساخته است. درحال‌حاضر، اطلاعاتی در خصوص تعرفه‌ این ابزارهای جدید هوش مصنوعی تیک‌تاک منتشر نشده است. بااین‌حال، ورود این راه‌حل‌ها به دنیای بازاریابی می‌تواند زمینه‌ساز نوآوری و گسترش مخاطب برای برندها و تولیدکنندگان محتوا در سطح بین‌المللی باشد.

درحالی‌که تیک‌تاک با معرفی مجموعه‌ ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی «سمفونی»، گامی قابل‌توجه درجهت تسهیل بازاریابی جهانی برداشته است، اما این راه‌کارها با چالش‌هایی نیز مواجه هستند. به‌عنوان نمونه، ویدیو نمایشی که تیک‌تاک از یک آواتار دیجیتال سفارشی ارائه کرده است (که براساس مدیر ارشد راهبرد و عملیات محتوای جهانی تیک‌تاک، آدریان لاهنس، ساخته شده) علی‌رغم طبیعی بودن نسبی، همچنان ازنظر ظاهری کمی غیرطبیعی به‌نظرمی‌رسد. حرکات اغراق‌آمیز این آواتار در نگاه اول باورپذیر است، اما درصورت دقت بیشتر، مصنوعی بودن آن مشهود خواهد بود.

دومین چالش مرتبط با دقت ابزارهای دوبله‌ هوش مصنوعی است. تولیدکنندگان محتوا نیازمند اطمینان از صحت ترجمه‌ها هستند تا از بروز اشتباهات و سوءتفاهم‌های ناخواسته جلوگیری شود. درنهایت، کاربرانی که از حجم بالای تبلیغات در تیک‌تاک ناراضی هستند، ممکن است مواجهه با آواتارهای دیجیتال را به‌عنوان شیوه‌ جدیدی از تبلیغات، به اندازه‌ تبلیغات سنتی آزاردهنده بیابند.

باوجود این چالش‌ها، مجموعه‌ ابزارهای «سمفونی» تیک‌تاک نویدبخش زمینه‌ای نوآورانه در عرصه‌ بازاریابی بین‌المللی است. کارایی و پذیرش نهایی این راه‌حل‌ها در گرو بهبود مستمر کیفیت آواتارهای دیجیتال، ارتقاء دقت ابزارهای ترجمه و ارائه‌ تجربه‌ای خوشایند برای کاربران نهایی خواهد بود.