مدیران تیک‌تاک می‌گویند برای جلوگیری از نگرانی‌های موجود دربین مقامات آمریکایی طی سال 2022 دکمه قطع اضطراری تیک‌تاک در آمریکا را به آن‌ها پیشنهاد داده بودند.

پس از سال‌ها کشمکش بین دولت آمریکا و شرکت چینی تیک‌تاک ظاهرا نتیجه به ضرر این پلتفرم و شرکت مادر آن (بایت‌دنس) پیش رفته و تلاش‌های این شرکت برای راضی کردن مقامات آمریکایی نتیجه چندان مطلوبی را در پی نداشته است. از آنجا که شرکت بایت‌دنس ملیتی چینی دارد ترس دولت آمریکا از به یغما رفتن اطلاعات و داده‌های کاربران این کشور توسط کمونیست‌های چینی باعث شده تا مسئولان قضایی ایالات متحده به‌فکر فیلتر کردن این اپ بیفتند. شروع این نگرانی‌ها و تلاش برای ممنوعیت تیک‌تاک از دوره ریاست جمهوری ترامپ آغاز شده و در زمان ریاست جمهوری بایدن رای فیلترینگ صادر شد.

تیک تاک در آمریکا

اکنون پس از چالش‌های مداوم، مدیران تیک‌تاک اعلام کردند که برای اطمینان خاطر دادن به آمریکایی‌ها دکمه قطع تیک‌تاک در آمریکا را درصورت مشاهده تخطی از قوانین کشورشان به آن‌ها پیشنهاد داده بودند اما مورد موافقت دولت واقع نشده و مذاکرات به‌صورت یک‌سویه از سمت آمریکایی‌ها قطع شده است. ازسوی دیگر وکیل این پلتفرم گفته است که طی نامه‌ای به وزارت دادگستری از نادیده گرفتن درخواست تیک‌تاک توسط دولت، برای بازدید از مرکز شفافیت این پلتفرم در ایالت مریلند شکایت کرده است. هرچند که اخیرا تیک‌تاک در آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از فیلترینگ دادخواست خود را به دادگاه تجدیدنظر ارائه کرده است اما درصورتی که نتیجه این دادگاه نیز رای صادره برای ممنوعیت را باطل اعلام نکند، در این صورت این امر با خط مشی دولت آمریکا برای استفاده آزاد شهروندان این کشور از اینترنت در تناقض آشکار خواهد بود.

جالب است بدانید که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه آمریکا اخیرا با پیوستن به تیک‌تاک خواستار توقف ممنوعیت این اپلیکیشن در کشورش شده است. نکته دیگر اینکه هم‌اکنون 170 میلیون آمریکایی کاربر تیک‌تاک هستند و قرار است سرنوشت این شبکه اجتماعی طی ماه سپتامبر مشخص شود.