در بهروزرسانی iOS 18، اپل دست به تغییراتی ظریف در رابط کاربری iOS 18 زده است که از جملهی آنها میتوان به حالت تاریک ارتقا یافته اشاره کرد.
سیستمعامل iOS 18 اپل، مجموعهای از قابلیتهای جدید را برای کاربران به ارمغان آورده است. از جمله این قابلیتها میتوان بهامکان تغییر رنگ آیکونهای برنامه بهصورتدستی اشاره کرد. اما بهروزرسانی اخیر نسخه بتای این سیستمعامل، خبر خوشحالکنندهی دیگری را برای کاربران iOS 18 در بر داشت: آیکونهای تمامی برنامهها، چه از توسعهدهندگان شخص ثالث و چه از خود اپل، حالا به صورت خودکار با فعال شدن حالت تاریک تغییر میکنند.
حالت تاریک iOS 18 بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی توسعهدهندگان، تجربه کاربری لذتبخشتری را برای کاربران به ارمغان میآورد. به لطف کاوشهای Gui Rambo، توسعهدهنده شناختهشده، اکنون نحوهی عملکرد این قابلیت جدید برای ما آشکار شده است. اینقابلیت بدون نیاز به بهروزرسانی از سوی توسعهدهندگان برنامهها فعال میگردد.
گزارشهای منتشر شده حاکیازآناست که اینتغییر خودکار مبتنیبر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین نیست، بلکه از الگوریتمهای ریاضی هوشمندانهای برای تفکیک اجزای تشکیلدهنده آیکون برنامه استفاده میکند. این الگوریتمها پسزمینه و پیشزمینه آیکون را تشخیص داده و بر اساس آن، تصمیم میگیرند که کل آیکون تیره شود یا صرفاً پیشزمینه آن با رنگ پسزمینه هماهنگ شود. همچنین، در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب، آیکون به سادگی تیرهتر خواهد شد. برای افزایش سرعت پردازش این الگوریتمها، بهنظرمیرسد از دستورالعملهای تخصصی ARM Neon استفاده شده است.
همانطورکه کاربران نسخه بتای جدید iOS 18 احتمالا مشاهده کردهاند، آیکونهای برنامههای جانبی (غیر از برنامههای خود اپل) درحالت تاریک بهصورت خودکار تغییر میکنند. اینفرآیندتغییر، با دو رویکرد مجزا صورت میپذیرد. در روش اول، همانند آیکون برنامه یوتیوب، پسزمینه آیکون بهطورکامل سیاه میشود. علاوهبراین، برای دستیابی به هماهنگی بصری با حالت تاریک، رنگ اصلی آیکون نیز اندکی تیرهتر میشود. اینرویکرد به ویژه در مورد آیکونهایی که از ابتدا دارای پسزمینه سفید نبودهاند، ازنظر زیباییشناختی قابلتوجهتر است. برای مثال، آیکون فیسبوک در حالت تاریک، پسزمینه آبی تیرهتری به خود گرفته و رنگ حرف «f» نیز از سفید به آبی روشن تغییر میکند.
علاوهبر تغییر کامل رنگ آیکونها، رویکرد دیگری نیز برای سازگاری با حالت تاریک وجود دارد. دراینروش، صرفا یک لایه تیره نیمهشفاف بر روی آیکون اصلی قرار میگیرد و رنگهای اصلی آیکون دستنخورده باقی میمانند. بهعنوانمثال، بهنظرمیرسد آیکون برنامه اینستاگرام بهدلیل ترکیب رنگهای پیچیدهتر، واجد شرایط تغییر کامل رنگ در حالت تاریک شناخته نشده و صرفا با این لایه تیره نیمهشفاف سازگار شده است.
با بررسیهای دقیق انجامشده توسط توسعهدهندهای به نام گِی رَمبو، حالا میدانیم که این تغییر خودکار آیکونها به جادوی پیچیده هوش مصنوعی متکی نیست! بلکه برعکس، فرآیندی ساده است که با بررسی رنگهای پسزمینه و پیشزمینه آیکون براساس معیارهای ریاضی مشخص صورت میپذیرد. بر اساس نتایج این بررسی، رنگها به صورت پویا و خودکار تنظیم میشوند.