با وجود اعلام ممنوعیت ورود گوشی‌های کمپانی اپل به گمرک کشور، تعداد گوشی‌های آیفون قاچاق فعال، مرز 300 هزار دستگاه را رد کرده است.

از زمان اعلام ممنوعیت ورود آیفون 14 و 15 به کشور هرازگاهی اخبار کشف و توقیف محموله‌های غیرقانونی این گوشی‌ها به کشور منتشر می‌شود. فروردین امسال هم به‌گفته رئیس پلیس پیشگیری پایتخت تعداد 30 دستگاه آیفون 15 پرومکس با ارزش 4 میلیارد تومان در منطقه پایانه جنوب تهران کشف و ضبط شد. با این وجود طبق آمارها درحال حاضر تعداد گوشی‌های آیفون قاچاق فعال در کشور حدود 300 هزار دستگاه بوده که ارزش این گوشی‌ها معادل 400 میلیون دلار اعلام شده و دارندگان این گوشی‌ها به شیوه‌های مختلف به‌آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

گوشی قاچاق در ایران

کاربران آیفون 14 و 15 برای برقراری آنتن به‌‌سراغ شیوه‌های موقتی می‌روند و بعد از یک دوره مشخص با قطع آنتن مواجه شده و دوباره مجبور به طی کردن مراحل موردنظر برای شارژ این دستگاه‌ها می‌شوند. با این وجود آمار تلفن‌های همراه غیرقانونی موجود در دست مردم نشان از آن دارد که همچنان میل به استفاده از این گوشی‌ها درمیان کاربران وجود داشته و عدم رجیستری و مشکلات دیگر نتوانسته است مانع کنار گذاشتن گوشی‌های آیفون 14 و 15 شود.

این درحالی است که پیش از این رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه اظهار داشت تلاش‌ها در جهت رفع ممنوعیت این دستگاه‌ها از سوی انجمن مذکور ادامه دارد. از سوی دیگر حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رد این اظهارات گفته بود که هنوز هیچ پیشنهادی در این زمینه مطرح نشده است. همچنین دهقانی‌نیا افزود به‌دلیل به‌دست نیامدن نتایج مطلوب از اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با عرضه کنندگان، فروشگاه‌هایی که این محصولات قاچاق را عرضه می‌کنند شناسایی شده و اقدامات و برخوردهای به‌مراتب جدی‌تر و بازدارنده‌تری با این افراد خواهد شد.

اخبار مرتبط:

رفع ممنوعیت واردات آیفون‌ ۱۴ و ۱۵ تکذیب شد

تداوم ممنوعیت آیفون ۱۴ و ۱۵؛ با عرضه‌کنندگان به‌شدت برخورد می‌شود