در یک اتفاق بی‌سابقه، با ورود تراشه‌های قدرتمند گوگل به قلب آیفون، غول‌های فناوری، اپل و گوگل، دست به دست هم داده‌اند تا آینده گوشی‌های هوشمند را متحول کنند.

هوش مصنوعی اپل این هفته به‌صورت آزمایشی عرضه شد و حالا اپل توضیح مفصلی درباره چگونگی ساخت برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی‌اش منتشر کرده است. نکته جالب اینجاست که دو مدل اصلی هوش مصنوعی اپل با استفاده از تراشه‌های ساخت گوگل ساخته شده‌اند.

این شرکت معمولاً جزئیات زیادی درباره نحوه ساخت محصولاتش را منتشر نمی‌کند، اما در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تحقیقاتش را با عموم به اشتراک گذاشته است. آخرین مقاله اپل با عنوان مدل‌های زبانی پایه هوش مصنوعی اپل منتشر شده و یکی از اولین مقالات در این زمینه پس از معرفی هوش مصنوعی اپل در کنفرانس WWDC است. این مقاله بسیار تخصصی و برای محققان نوشته شده است بنابراین خواندن آن برای عموم مردم آسان نیست. اما نکته جالب این است که در این مقاله به تراشه‌هایی که برای آموزش دو مدل زبانی هوش مصنوعی اپل استفاده شده اشاره شده است.

برای آموزش دو مدل، AFM برای دستگاه و AFM برای سرور، از تراشه‌های ساخت خود اپل یعنی اپل سیلیکون استفاده نشده است. در عوض، اپل از تراشه‌های گوگل تنسور که در گوشی‌های پیکسل استفاده می‌شود، برای آموزش مدل‌های خود بهره برده است. براساس این‌گزارش، برای انجام این کار به تعداد بسیار زیادی از تراشه‌های تنسور نیاز بوده است.

برای آموزش مدل AFM مخصوص دستگاه، از 2048 تراشه TPUv5p استفاده شده است. مدل بزرگ‌تر AFM مخصوص سرور به 8192 تراشه TPUv4 نیاز داشته است. جالب است که اپل به‌جای تراشه‌های انویدیا که شرکت‌های دیگر به آن تکیه می‌کنند، از تراشه‌های تنسور گوگل استفاده کرده است. این مقاله توضیحی در این مورد ارائه نمی‌دهد، اما شاید در آینده منتشر شود. با توجه به اطلاعات فعلی، نمی‌توانیم نظر قطعی درباره این موضوع داشته باشیم، زیرا جزئیات بیشتری از سوی اپل ارائه نشده است.

با توجه به اینکه اپل ترجیح می‌دهد اکثر کارها را خودش انجام دهد، احتمالا این شرکت دیگر از گوگل تنسور برای ساخت هوش مصنوعی‌اش استفاده نخواهد کرد بلکه از نسخه پیشرفته‌ای از اپل سیلیکون استفاده می‌کند. در هر صورت، این بدان معناست که آیفون با هوشمندی بیشتری با هوش مصنوعی اپل کار می‌کند که تا حدودی این هوشمندی آیفون به لطف تراشه‌های گوگل است.