آپدیت iOS 17 قرار است آپدیت نرم‌افزاری بزرگ اپل در سال آینده، برای گوشی‌های آیفون باشد. اما برخلاف تصورات قبلی، ممکن است این سیستم عامل جدید آنقدرها هم که اپل برنامه‌ریزی کرده بود خاص و ویژه نباشد! چراکه به نظر می‌رسد اپل و مهندسانش به شدت تمرکز خود را روی هدست‌های واقعیت ترکیبی (AR/VR) جدید این شرکت گذاشته‌اند.

اکنون چند سالی هست که اپل کارش را بر روی توسعه یک هدست واقعیت ترکیبی و یک سیستم عامل اختصاصی‌ به نام xrOS را آغاز کرده است. خبرها و شایعه‌ها به قدری پیرامون این هدست جدید زیاد بودند که از همان ابتدا آن را به یکی از مورد انتظارترین محصولات اپل در سال‌های آتی بدل کردند.

حالا که انتظار می‌رود این هدست بالاخره در سال 2023 میلادی رونمایی شود، مهندسان اپل مجبور شده‌اند تا تمرکز خود را از روی سایر سیستم عامل‌های این شرکت بردارند. من جمله سیستم عامل‌های iOS 17 و iPadOS 17. این خبر توسط مارک گورمن، که یکی از معتبرترین منابع خبری از شرکت اپل است، منتشر شده، پس می‌توان برای آن اعتبار قائل شد.

در آخرین مقاله‌ای که گورمن در سایت خبری بلومبرگ منتشر کرده، می‌گوید سیستم عامل iOS 17 (که در فضای داخلی شرکت با نام رمزی "طلوع" شناخته می‌شود)، ممکن است تغییرات عمده کمتری نسبت به آنچه برایش برنامه‌ریزی شده بود داشته باشد. چراکه تیم نرم‌افزاری اپل فعلا تمرکز خود را روی سیستم عامل هدست جدید این شرکت، یعنی ‌xrOS‌ گذاشته‌اند. گورمن می‌گوید که اپل همین رویه را نیز برای توسعه سیستم عامل macOS 14 (که با اسم رمز "آفتاب زدگی" شناخته می‌شود) در پیش گرفته است.

iOS 14 که در سال 2020 و iOS 16 که در خرداد ماه گذشته معرفی شدند، دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری مهم بودند که قابلیت‌هایی همچون ویجت‌های بازطراحی‌شده در صفحه اصلی، کتابخانه برنامه‌ها، ویژگی‌های جدید در برنامه‌های پیش‌فرض مانند Maps و Safari، صفحه قفل بازطراحی‌شده و موارد دیگر را به ارمغان آوردند. iOS 17 به همراه iPadOS 17، macOS 14 و watchOS 10 در جریان رویداد WWDC در خرداد ماه پیش رو معرفی خواهند شد، اما فعلا به نظر نمی‌رسد جزو سیستم عامل‌های شاخص اپل باشند.

خبر مرتبط: نصب iOS 16 بر روی 70 درصد آیفون‌ها