امروز بر طبق گزارشات و اخبار لو رفته، به بررسی عملکرد گلکسی اس 25 و مقایسه تراشه آن با Snapdragon 8 Gen 3 که پرچم‌دار امسال کوالکام است، می‌پردازیم.

با منتشر شدن گوشی‌های گلکسی زد فولد و زد فلیپ 6 حال توجه‌ها به سمت سری گلکسی اس 25 است. بر طبق الگوی همیشگی، این سری نیز قرار است در ماه‌های ژانویه یا فوریه به بازار عرضه شوند. در ابتدا شایعاتی منتشر شد که نشان می‌داد مدل پایه گلکسی اس 25 قرار است از تراشه Exynos 2500 استفاده کند. حال گزارش‌های جدیدتر نشان می‌دهد که سامسونگ برای اولین بار، استراتژی همیشگی خود را تغییر داده و قصد دارد در این مدل از تراشه پرچم‌دار Snapdragon 8 Gen 4 ساخته شرکت کوالکام استفاده کند!

در زمینه بررسی عملکرد گلکسی اس 25، اگر وجود تراشه Snapdragon 8 Gen 4 صحت داشته باشد، باید شاهد افزایشی واضح در عملکرد پردازشی در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 باشیم. در مدل جدید تراشه کوالکام، به لطف تغییراتی که نحوه تولید و همچنین معماری پردازنده‌های آن رخ داده، شاهد تفاوتی فاحش با Snapdragon 8 Gen 3 هستیم و قدرت پردازشی تراشه جدید، به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز خواهد بود.

انتظار داریم گلکسی اس 25 سامسونگ، در دو مدل عرضه شود که یکی از آنان تراشه Exynos و دیگری Snapdragon دارد. سامسونگ تراشه Exynos 2500 را در اوایل سال 2025 به بازار عرضه می‌کند که در همان زمان نیز سری گلکسی اس 25 عرضه می‌شوند. به همین دلیل، فرصت کافی برای بهینه‌سازی این تراشه و استفاده از آن در گلکسی اس 25 وجود ندارد. به همین دلیل، سامسونگ قرار است از تراشه Snapdragon 8 Gen 4 در این دستگاه استفاده کند و به احتمال زیاد، مدل Exynos 2500 در گوشی‌های تاشوی سال آینده این شرکت لحاظ خواهد شد.

بررسی عملکرد گلکسی اس 25

بررسی عملکرد گلکسی اس 25 در صورت استفاده آن از تراشه Snapdragon 8 Gen 4 می‌تواند نتایجی توصیف‌نشدنی به دنبال داشته باشد. این مدل در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 پیشرفتی بسیار واضح از لحاظ عملکرد پردازشی خواهد داشت. توان پردازشی این تراشه برای هوش مصنوعی و گرافیک، حدود 30 درصد افزایش یافته و بدین ترتیب، هر کاری که مربوط به هوش مصنوعی باشد یا به توان گرافیکی نیاز داشته باشد، در این تراشه به شکلی فوق‌العاده اجرا خواهد شد. در این مدل از پردازنده‌های شخصی‌سازی شده استفاده شده که هم قدرت پردازشی و هم ذخیره انرژی بیشتری برای دستگاه در بر دارند. در مدل Snapdragon 8 Gen 3 خبری از این نبود و تنها از پردازنده‌های ARM Cortex استفاده می‌شد که به طور قطع در مقایسه با هسته‌های شخصی‌سازی شده کم می‌آورد.

در زمینه ذخیره انرژی و کم مصرف بودن، Snapdragon 8 Gen 4 عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت زیرا کوالکام در تولید آن تغییراتی اعمال کرده که باعث می‌شود انرژی بیشتری ذخیره کند و علاوه بر آن، گرمای کمتری نیز تولید کند. اگر این تراشه در گلکسی اس 25 استفاده شود، قیمت آن نیز نسبت به مدل نسل قبلی افزایشی قابل توجه خواهد داشت. با توجه به گران بودن این تراشه، انتظار افزایش 30 درصدی قیمت گلکسی اس 25 را در سال آینده داشته باشید.

بر اساس گفته‌های تحلیل‌گران شرکت سامسونگ، تراشه Snapdragon 8 Gen 4 می‌تواند در حد و اندازه A18 Pro شرکت اپل ظاهر شود و استفاده از آن در مدل‌های آینده سامسونگ، می‌تواند حفره رقابتی بین دستگاه‌های اندرویدی و iOS را به شدت کاهش دهد. بدین ترتیب 2025 سال خوبی برای سری اس 25 سامسونگ خواهد بود و قرار است تغییراتی برجسته ببینیم که آن را از تمامی مدل‌های گذشته‌اش متمایز و قدرتمندتر می‌کند.