با نزدیک شدن به تاریخ عرضه گوشی‌های سری گلکسی S23، خبردار شدیم که مدل گلکسی S23 معمولی قرار است همچنان یک پای خود را در گذشته نگه‌دارد. چراکه این مدل با نسخه پایه 128 گیگابایتی عرضه خواهد شد. منبع خبری Ice Universe خبر بد دیگری هم برای خریداران مدل معمولی این گوشی دارد، اینکه گلکسی S23 نسخه 128 گیگابایتی احتمالا از حافظه UFS 3.1 استفاده می‌کند. این حافظه با استانداردهای یک گوشی پرچم‌دار واقعاً کُند است.

این در حالی است که نسخه 256 گیگابایتی همین مدل از حافظه UFS 4.0 جدید استفاده می‌کند که سریع‌تر و کارآمدتر است. جالب اینجاست که حداقل در زمان عرضه اولیه، نسخه 256 گیگابایتی با همان قیمت مدل 128 گیگابایتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت!

طبق گفته Ice Universe، سامسونگ نسخه‌های 128 گیگابایتی را با حافظه UFS 4.0 تولید نکرده است. از این نوع حافظه داخلی تنها در نسخه‌های 256 گیگابایت به بالا استفاده نموده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که فقط رقیب ژاپنی سامسونگ، یعنی کمپانی Kioxia دارای یک گوشی 128 گیگابایتی با حافظه داخلی از نوع UFS 4.0 است. اما به نظر نمی‌رسد Samsung Electronics تمایلی به استفاده از این حافظه روی این نسخه‌های پایه داشته باشد.

البته سامسونگ احتمالا دلیل خوبی هم برای این کار دارد. حافظه‌های فلش تراشه‌ها را به صورت موازی به هم متصل می‌کنند تا سرعت انتقال داده را افزایش دهند. هرچه تعداد تراشه‌های به کار رفته بیشتر باشد، ذخیره‌سازی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این یعنی آنکه در اغلب موارد سرعت ذخیره‌سازی حافظه‌‌هایی که پیکربندی کوچکی دارند، از سرعت ذخیره‌سازی حافظه‌هایی که پیکربندی بزرگ‌تری دارند کُندتر است.

به همین خاطر گوشی‌های 128 گیگابایتی که ادعا دارند از حافظه UFS 4.0 استفاده می‌کنند، به احتمال بسیار قوی هرگز نمی‌توانند به سرعت واقعی UFS 4.0 دست پیدا کنند. برای همین هم سامسونگ تصمیم گرفته به جای تبلیغات توخالی و غیرواقعی، مستقیما اعلام کند که از حافظه UFS 3.1 روی نسخه‌های 128 گیگابایتی S23 معمولی استفاده می‌کند.

سامسونگ-گلکسی-اس۲۳

در این بین یک منبع خبری دیگر به نام chunvn8888 نیز ادعا می‌کند که کاستی‌های مدل گلکسی S23 معمولی حتی بیشتر از این است. به عنوان مثال S23 معمولی نهایتا با سرعت 25 وات شارژ می‌شود که البته چندان تعجب‌برانگیز نیست. اما chunvn8888 تصاویر دیگری را هم منتشر کرده که نشان می‌دهند گلکسی S23 معمولی به جای فناوری Wi-Fi 7، همچنان از Wi-Fi 6E استفاده می‌کند.

گلکسی S23 معمولی همچنین حاشیه‌های ضخیم‌تری دور صفحه‌نمایش خود دارد و البته موتور لرزشی آن هم چندان پیشرفته نیست. در این توییت به این موضع اشاره‌ای نشده، اما به نظر می‌رسد که گلکسی S23 معمولی همچنان از UWB بی‌بهره خواهد بود. اگر می‌خواهید از ردیاب‌های پیشرفته‌تر SmartTag+ با قابلیت جهت‌یابی استفاده کنید، وجود UWB بسیار مهم است.

در مورد Wi-Fi اما باید بدانید که فناوری Wi-Fi 7 هنوز نهایی نشده است. به همین خاطر دستگاه‌های فعلی که ادعا دارند از آن پشتیبانی می‌کنند در واقع فقط از نسخه پیش‌نویس استاندارد آن پشتیبانی می‌نمایند. اما در گذشته چنین اتفاقی برای n802.11 (که اکنون Wi-Fi 4 نامیده می‌شود) هم افتاد و در نهایت به خوبی پیش رفت.

با وجود تمام این اقدامات جهش کاهش هزینه گلکسی S23 معمولی، باز هم انتظار می‌رود که قیمت این گوشی در اروپا و هند افزایش یابد. البته این اتفاق در ایالات متحده رخ نخواهد داد. همه این خبرها بر اساس اطلاعات تایید نشده است و هنوز باید تا فردا صبر کنیم و منتظر رونمایی رسمی از گوشی‌های این سری باشیم.

خبر مرتبط: از رویداد آنپکد ۲۰۲۳ سامسونگ چه می‌دانیم؟