براساس گزارش‌های موثق، تراشه Tensor G5 که برای تجهیز نسل بعدی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل 10 گوگل در نظر گرفته شده است، مرحله "تیپ‌اوت" یا همان طراحی نهایی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

گوگل ممکن است به همکاری خود با سامسونگ در تولید انبوه تراشه‌های سری تنسور پایان دهد. به‌نظر می‌رسد تراشه Tensor G5 که قرار است در اواخر سال 2025 گوشی‌های پیکسل 10 را قدرتمند کند، از جدیدترین فناوری ساخت 3 نانومتری شرکت TSMC استفاده خواهد کرد. پیش‌ازاین، اخباری در مورد تست نمونه‌های اولیه این چیپست منتشر شده بود. خبر خوشحال‌کننده این است که گوگل با پشت سر گذاشتن این مرحله، اکنون به مرحله «تیپ‌اوت» رسیده است. دستیابی‌به‌این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه به معنای نهایی شدن طراحی چیپست و امکان تولید انبوه در آینده‌ای نزدیک است. این تراشه می‌تواند رقیبی جدی برای محصولات کمپانی‌های مطرحی همچون اپل، کوالکام و مدیاتک باشد.

یکی از دلایل احتمالی گرایش گوگل به همکاری با TSMC، شهرت و اعتبار بالای این شرکت تایوانی در تولید انبوه ویفرهای سیلیکونی براساس نسل جدید فرآیندهای ساخت است. این‌قابلیت و تخصص پیشرو، دلیلی است که کمپانی‌هایی مانند اپل به‌طور انحصاری TSMC را به‌عنوان شریک ریخته‌گری خود انتخاب کرده‌اند. البته اهمیت TSMC برای دیگر بازیگران حوزه‌ تراشه‌های موبایلی، مانند مدیاتک و کوالکام، نیز مشهود است. این‌دو‌شرکت نیز درحال آماده‌سازی برای معرفی نخستین چیپست‌های 3 نانومتریش با کد «N3E» در اواخر سال جاری هستند و به‌همین‌دلیل، به دنبال همکاری با TSMC هستند.

تراشه Tensor G5

به‌نظرمی‌رسد همکاری گوگل و TSMC به خوبی درحال پیشرفت است. این موضوع با نهایی شدن طراحی (مرحله «تیپ‌اوت») چیپست Tensor G5 برای گوشی‌های پیکسل 10، تقویت می‌شود. «تیپ‌اوت» آخرین مرحله‌ طراحی یک مدار مجتمع پیش از آغاز تولید انبوه است. با رسیدن به‌این‌مرحله، عملاً تنها کاری که برای گوگل باقی می‌ماند، تعیین تعداد مورد نیاز چیپست برای سال آینده و سپردن فرآیند تولید انبوه به غول صنعت ریخته‌گری، یعنی TSMC، است.

ابهاماتی در خصوص عدم به‌کارگیری لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC در نسل بعدی چیپست Tensor G5 توسط گوگل وجود دارد. یکی از احتمالات محتمل، هزینه بالای این فناوری در ابتدای عرضه است. با پیشرفت این فرآیند و کاهش هزینه‌ها در سال 2025، شاید شاهد همکاری گوگل با TSMC و بهره‌مندی از تخفیف‌های رقابتی باشیم. جزئیات فنی دقیق Tensor G5 هنوز منتشر نشده است. بااین‌حال، گزارش‌هایی حاکی از توسعه هسته‌های پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) اختصاصی توسط گوگل برای این چیپست است. انتظار می‌رود این اقدامات به ارتقاء قابل‌توجه عملکرد و کارایی Tensor G5 منجر شده و نهایتا، زمینه‌ساز معرفی یک سری گوشی‌های پرچمدار قدرتمند از سوی گوگل در سال 2025 شود.