گوگل با معرفی تراشه تنسور G4، ادعای ساخت یک تراشه قدرتمند و کارآمد را داشت، اما تست‌ عملکرد تراشه تنسور G4 در پیکسل 9 نشان می‌دهند که این تراشه در مدیریت حرارت با مشکل مواجه است.

شرکت گوگل در معرفی تراشه تنسور G4، ادعاهای قابل‌توجهی درباره آن مطرح کرد. بااین‌حال، نتایج تست‌های انجام شده بر روی این تراشه، نشان‌دهنده آن است که عملکرد واقعی آن در شرایط سخت کاری، به مراتب کمتر از ادعاهای مطرح شده است. کاهش قابل‌توجه عملکرد در این تست‌ها، نشان‌دهنده محدودیت‌های تراشه تنسور G4 در مدیریت حرارت و حفظ عملکرد پایدار در شرایط کاری سنگین است.

نتایج تست‌های اخیر بر روی تراشه تنسور G4 نشان می‌دهد که هسته‌های کم‌مصرف این تراشه در شرایط کاری سنگین و به دلیل افزایش دمای بیش از حد، با کاهش قابل‌توجه فرکانس کاری تا 0.57 گیگاهرتز مواجه شده‌اند. باوجود تجهیز مدل‌های سری پیکسل 9 به محفظه بخار جهت بهبود مدیریت حرارت تراشه، همچنان مشکل گرمای بیش از حد و افت عملکرد در شرایط کاری سنگین مشاهده شده است. این درحالی‌است که شرکت گوگل در جریان معرفی این سری، بر ارتقاء سیستم خنک‌کننده و بهبود عملکرد تراشه تأکید کرده بود.

مقایسه این نتایج با نسل قبلی تراشه‌های تنسور نشان می‌دهد که اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه مدیریت حرارت حاصل شده است، اما همچنان چالش‌های جدی در این حوزه وجود دارد. گرمای بیش از حد تراشه می‌تواند منجربه کاهش عملکرد کلی دستگاه، افزایش مصرف باتری و در درازمدت، آسیب به سخت‌افزار شود.

نتایج تست‌های اخیر بر روی تراشه تنسور G4

تست‌های انجام شده روی گوشی پیکسل 9 پرو ایکس ال نشان داده که تراشه قدرتمند این گوشی، یعنی تنسور G4، در انجام کارهای سنگین خیلی زود داغ می‌شود و سرعتش به شدت کاهش پیدا می‌کند. این یعنی حتی گران‌ترین و قوی‌ترین گوشی گوگل هم نمی‌تواند از این مشکل داغ شدن بیش از حد فرار کند. وقتی گوشی خیلی داغ می‌شود، برای اینکه آسیب نبیند، خودش سرعتش را کم می‌کند تا خنک شود. این کاهش سرعت باعث می‌شود گوشی کندتر کار کند و تجربه کاربری خوبی را برای شما فراهم نکند.

البته قبل از اینکه بگوییم گوگل اشتباه کرده، باید چند نکته را در نظر بگیریم. ساختن یک تراشه خیلی قدرتمند که داغ نشود، کار خیلی سختی است و همه شرکت‌ها با این مشکل روبرو هستند. شاید گوگل بتواند با آپدیت‌های نرم‌افزاری این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

اولاً، دمای محیطی که آزمایش در آن انجام شده است، نقش بسیار مهمی در میزان کاهش عملکرد تراشه در اثر گرمای بیش از حد ایفا می‌کند. افزایش دمای محیط می‌تواند به طور قابل‌توجهی توانایی تراشه در حفظ عملکرد پایدار را کاهش دهد. ثانیاً، مقایسه نتایج حاصل از این تست با تست‌های انجام شده بر روی تراشه‌های دیگر مانند دیمنسیتی 9300 مدیاتک نشان می‌دهد که مشکل کاهش عملکرد در اثر گرمای بیش از حد، یک چالش رایج در صنعت تراشه‌های موبایل است. حتی تراشه‌های پیشرفته و تولید شده با فناوری‌های روز نیز از این مسئله مستثنی نیستند.

تست‌های انجام شده روی گوشی های پیکسل 9

این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که تست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا توانایی تراشه‌های موبایل را به شدت به چالش بکشند. بنابراین، حتی قدرتمندترین تراشه‌ها نیز ممکن است در برابر این آزمایش‌ها عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند. بااین‌حال، امیدواریم که تراشه تنسور G4 در سایر آزمایش‌ها عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند قیمت بالای گوشی پیکسل 9 پرو ایکس ال را توجیه کند.