دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک گروه هکری اقدام به هک تپسی کرد. حالا اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع منتشر شده است.

درحالی تاکسی اینترنتی تپسی هک شده است که سال 98 نیز سرورهای این شرکت هک شده و وزیر ارتباطات دولت قبل از آسیپ‌پذیری نگهداری اطلاعات تپسی اظهار نگرانی کرده بود.

دیروز میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در شبکه X اعلام کرد که طی روزهای گذشته دسترسی‌های غیرمجازی به زیرساخت‌های شرکت تپسی و برداشت بخشی از اطلاعات صورت گرفته است که بلافاصله این موضوع به پلیس گزارش شد.

به گفته منشی‌پور، تپسی ایمیل‌هایی از گروه مهاجم دریافت کرده‌ که در ازای منتشر نکردن اطلاعات کاربران این تاکسی اینترنتی، اقدام به درخواست پول کرده‌اند. مدیرعامل تپسی اعلام کرد که پس از مزاکره با گروه هکری به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ ضمانتی برای منتشر نشدن اطلاعات و سو‌استفاده‌های دیگر وجود ندارد. بر این اساس این قصد همکاری با هکرها را ندارند.

اطلاعات تازه درباره هک تپسی

گزارش‌ها حاکی از آن است که اطلاعات مربوط به ۶ میلیون راننده و حدود ۲۷ میلیون مسافر، اطلاعات ۱۳۶ میلیون سفر شامل آی‌دی مسافر، آدرس کامل مبدأ و مقصد، آدرس کوتاه مبدأ و مقصد، مشخصات جغرافیایی GPS مبدأ و مقصد، سورس کد محصولات شرکت تپسی مانند اپلیکینش‌های موبایل و اطلاعات دستگاه همراه مسافر و راننده در اختیار این گروه قرار گرفته است.

گفتنی است این گروه هکری درخواست ۳۵ هزار دلار در ازای منتشر نکردن اطلاعات تپسی کرده‌اند.

جالب است بدانید که اعداد و ارقام منتشر شده از سوی گروه هکری با آمار شرکت تپسی متفاوت است؛ مثلا تعداد رانندگان تپسی براساس گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیون نفر اعلام شده در حالی‌که این گروه تعداد رانندگان را ۶ میلیون نفر اعلام کرده است.

بر این اساس و با اتفاقات رخ داده باید منتظر بمانیم و ببینیم با درز اطلاعات کاربران، مدیران ت‍پسی بالاخره چه تصمیمی می‌گیرند و آیا حاضر به پرداخت رقم اعلام شده از سوی این گروه هکری خواهند شد یا خیر. از سوی دیگر این موضوع قطعا روی تصمیم کاربران و مشتریان تپسی اثر خواهد داشت و احتمالا بسیاری از کاربران در رابطه با انتخاب تپسی به عنوان تاکسی اینترنتی خود، مردد خواهند شد.